Consumentenbond verliest leden
Voor de Consumentenbond was 2003 geen gemakkelijk jaar. De bond, die vorig jaar zijn vijftigjarig jubileum vierde, zag het aantal leden dalen met bijna 14.000 tot circa 600.000.
„De belangrijkste oorzaak hiervan is de economische recessie”, schrijft de belangenorganisatie in haar vrijdag verschenen Consumentengids.
De Consumentenbond vermoedt ook andere redenen voor het teruglopende ledental. „We hebben daarom besloten nog beter naar de wensen van onze leden te luisteren.” De bond kondigt aan meer informatie te zullen leveren over maatschappelijk verantwoord ondernemen. In 2005 wordt deze informatie in 50 procent van de producttests verwerkt.
In 2002 liep het ledental van de Consumentenbond volgens directeur Felix Cohen ook al terug (met circa 20.000). Hij stelde vorig jaar dat consumenten niet alleen meer naar kwaliteit kijken, maar door de economisch mindere tijden in toenemende mate ook naar de prijs van producten. Vorig jaar is de bond daarom meer prijsinformatie gaan geven, is hij speciale kortingsacties voor leden begonnen en heeft hij een digitaal lidmaatschap geïntroduceerd.