„Geen duurder kaartje tunnel Westerschelde”
Het toltarief voor gebruikers van de Westerscheldetunnel moet de komende jaren gelijk blijven, vindt de SGP in Zeeland.
Aangezien er meer auto’s dan voorspeld door de tunnel rijden, mag deze financiële meevaller voor de tunnel best de gebruikers ten goede komen, zegt Statenlid Van de Velde.
Een rit door de tunnel met een personenauto kost nu 5 euro. Omdat er veel meer tunnelpassages blijken te zijn, is er discussie ontstaan over de extra opbrengsten. De VVD meent dat de tunnel vijf jaar eerder dan gepland tolvrij kan worden gemaakt.
Het provinciebestuur vindt het te vroeg om hierover nu al een besluit te nemen en stelt voor de tarieven de komende vier jaar te bevriezen in plaats van ze, zoals destijds afgesproken, jaarlijks met 2 procent te verhogen.
De SGP gaat daarin mee. „Verantwoordelijk gedeputeerde Van der Maas (SGP) zegt dat als je het tarief zo laag mogelijk houdt en die lijn consequent doortrekt, de tunnel volgens afspraak in maart 2033 tolvrij kan worden”, zegt Van de Velde.
In dat jaar wordt de verbinding aan het Rijk overgedragen. „Kies je voor een jaarlijkse prijsstijging van 2 procent voor een kaartje, dan wordt een rit door de tunnel twee jaar eerder, dus vanaf 2031, gratis.”
Van de Velde stoort zich een beetje aan de steeds weer oplaaiende discussie in Zeeland over de tol. „We stellen het tarief voor vier jaar vast, maar elk jaar is er een hernieuwde discussie. Zo wordt de tunnel een speelbal van de politiek. De aanleg ervan moet gewoon in dertig jaar worden terugverdiend en in die periode kunnen er allerlei dingen gebeuren die positief of negatief uitpakken.” Laten we ook beseffen waar we vandaan komen: een overtocht over de Westerschelde met het opgeheven autoveer kostte destijds 9,10 euro in het hoogseizoen en 6,60 euro daarbuiten. En als het stevig mistte vóér de boot niet eens.”
De oeververbinding tussen Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaanderen is met een lengte van 6,6 kilometer de langste verkeerstunnel van Nederland.