Wilkinson wint slag om scheermes
UTRECHT- Scheermessenfabrikant Wilkinson mag in reclames blijven beweren dat geen ander scheermes gladder scheert dan zijn nieuwe systeem Quattro.
Dat heeft de rechter in Utrecht donderdag bepaald in een kort geding dat concurrent Gillette had aangespannen.
Gillette eiste dat Wilkinson zijn stelling zou intrekken. De rechter in Utrecht oordeelde echter dat Wilkinson de beweringen voldoende met onderzoek heeft onderbouwd.
Wilkinson moest ook een nederlaag incasseren. Het bedrijf had in hetzelfde kort geding als tegeneis gesteld dat Gillette niet meer ongefundeerd mocht beweren de beste, de gladste en de comfortabelste te zijn. Ook die eis wees de rechter af. Volgens rechter H. Schepen zijn superlatieven in de reclame zo uitgehold dat een gemiddeld geïnformeerde consument de zinsnede „the best a man can get” niet als een superioriteitsclaim van Gillette zal opvatten.
Gillette, wereldleider op het gebied van scheren, beraadt zich nog op het nemen van juridische vervolgstappen.