Zorgen over de 540.000 dolende containers van Hanjin
Terminals weren massaal de schepen van Hanjin Shipping, de Zuid-Koreaanse rederij die twee weken geleden uitstel van betaling aanvroeg. Ze zijn bang voor wanbetaling. Het gevolg is dat er zo’n 540.000 containers overal en nergens ronddolen, vol met goederen waarop gewacht wordt.
Ondertussen heeft Hanjin twee containerschepen in de verkoop gezet om de schulden te drukken, aldus betrokkenen woensdag. De schepen, Hanjin Mar en Hanjin Marine, zijn tussen de 18 en de 22 miljoen dollar waard. Naar verluidt heeft Hanjin ook drie bulkschepen voor ijzererts, kolen en graan verkocht aan partijen uit Singapore en Griekenland voor bijna 40 miljoen dollar.
De problemen rond Hanjin zorgen wereldwijd voor een logistieke chaos. De 95 schepen van het bedrijf hebben 540.000 containers aan boord, met zo’n 14 miljard dollar aan goederen. Die worden momenteel niet, of mondjesmaat, gelost. En containers die al gelost zijn, worden in havens vastgehouden.
De val van Hanjin komt daarbij op een hoogst ongelukkig moment. Momenteel vervoeren veel schepen producten voor de feestdagen in december. Topman van containerleasebedrijf Seaspan sprak al van een „grote nucleaire bom” voor de sector. „Het schudt aan de bevoorradingsketen, de hoeksteen van de globalisering”, aldus Gerry Wang.
Er is veel onzekerheid, ook bij de Rotterdamse vertegenwoordiging van Hanjin. „Volgende week zou er een schip van Hanjin hier moeten arriveren, maar het is niet zeker of dat gaat gebeuren”, aldus een woordvoerder van containerterminal ECT vandaag in Het Financieele Dagblad.