Laurus lijdt onder prijzenslag supers
Het supermarktconcern Laurus (Edah, Super De Boer en Konmar) voelt de prijzenslag in de supermarktwereld goed in de omzet.
Na het sluiten van de beurs rapporteerde het supermarktbedrijf woensdag dat de supermarkten in het eerste kwartaal 7,7 procent aan vergelijkbare consumentenomzet inleverden. De netto-omzet kwam mede door de verkoop van winkels, benzinestations en slijterijen 12,1 procent lager uit op 1,07 miljard euro.
De supermarkten in Nederland kreunen onder een ongekende prijzenslag. Onder leiding van Albert Heijn gingen de prijzen van vele producten sinds oktober vorig jaar omlaag. De grootste concurrent van Laurus wilde verloren klanten terugwinnen. Omdat de andere supermarktketens niet te veel uit de pas wilden lopen, verlaagden ook die de prijzen. Daardoor kwam er minder geld binnen. Tevens kochten consumenten meer huismerken ten koste van de duurdere A-merken.
De slag kwam op het moment dat Laurus herstelde van de problemen rond de mislukte ombouwoperatie van de verschillende formules naar Konmar. Er kwam vorig jaar een kleine winst van 9 miljoen euro in de boeken. Een jaar eerder stond daar nog een verlies van 128 miljoen euro tegenover. Door het afstoten van activiteiten in Spanje en België zakte de omzet in 2003 met ruim een kwart tot 4,1 miljard euro.
Laurus wil in de toekomst in de kwartaalverslagen niet meer melden hoe de verschillende formules in financiële zin presteren. De reden hiervan ligt in de prijzenslag, waardoor de concurrentieverhoudingen zijn verscherpt.
„Door de moeilijke marktomstandigheden kende Laurus een slecht eerste kwartaal met een daling van de vergelijkbare omzet”, aldus bestuursvoorzitter H. Bruijniks in een verklaring. „Deze manifesteerde zich het sterkst bij Konmar en Edah.”
Beleggers wisten eerder op de dag niet wat ze verwachten moesten van Laurus. De koers van het aandeel zakte woensdag 1,6 procent tot 1,25 euro.