Kerk & religie

Zendeling: Openingen voor werk onder indianen Brazilië

In de binnenlanden van Brazilië zijn indianen die openstaan voor het Woord van God, ondanks grote tegenwerking.

*
10 September 2016 20:14Gewijzigd op 16 November 2020 06:24
Stichting De Lichtkring hield zaterdag in Veenendaal een zendingsdag. Kinderen overhandigden cheques aan v.l.n.r.  ds. C. van den Berg, G. H. Mijnders (kleinzoon van M. A. Mijnders-van Woerden), en zendeling Jonathan.  beeld RD
Stichting De Lichtkring hield zaterdag in Veenendaal een zendingsdag. Kinderen overhandigden cheques aan v.l.n.r. ds. C. van den Berg, G. H. Mijnders (kleinzoon van M. A. Mijnders-van Woerden), en zendeling Jonathan. beeld RD

Dat zei zendeling Jonathan –onder die naam werkt hij– zaterdag tijdens de zendingsmiddag van Stichting De Lichtkring in Veenendaal. De bijeenkomst in de Adventkerk van de gereformeerde gemeente trok ongeveer 550 mensen.

De 94-jarige oprichter van De Lichtkring, M. A. Mijnders-van Woerden vertelde over haar leven en werk voor de zending. Ze had het over haar roeping voor de zending toen ze nog een kind was. Meer dan dertig jaar later ging deze roeping in vervulling op het zendingsveld in Afrika. Later hield ze zich bezig met zendingswerk in Zuidoost-Azië. Daarna stond zij aan de wieg van De Lichtkring, een jonge stichting die zich richt op indianen in het Amazonegebied in Brazilië.

De Amerikaanse zendeling Jonathan werkte in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw onder de Wai Wai-indianen en van 1986-1988 onder de zogenoemde Lange Pijl-indianen, een indianenstam die nog geen geschreven taal had. Hij hield zich ook bezig met het opschrijven van de woorden van deze stam, toen hij in 1988 niet meer in het gebied mocht komen. De overheid verbiedt zendelingen uit andere landen te evangeliseren onder deze indianen, omdat men hun cultuur in stand wil houden.

Zaterdagmiddag had Jonathan twee bijna twee meter lange pijlen van ‘zijn’ indianen meegenomen. Hij vertelde van twee dromen. De ene kwam van Fawtaw, een WaiWai-indiaan, die droomde dat de Lange Pijl-indianen bedreigd werden door een krokodil. Hij kon dat beest door de kracht van God doden, waarvoor de Lange Pijl-indianen hem dankten. In die droom maakte God Fawtaw ook bekend dat het Evangelie in dat gebied gezaaid moest worden.

De andere droom was afkomstig van een hoofdman van de Lange Pijl-indianen. Mario, zo heette hij, kreeg niet lang geleden een ongeluk. Bidden tot zijn afgoden hielp niet. Toen de WaiWai ervan hoorden, beloofden ze voor hem te bidden. Diezelfde nacht droomde Mario over een donkere plaats waar hij zich bevond. Een man vertelde hem dat hij op de verkeerde weg was en hij bracht hem naar een plaats vol licht. Op dat ogenblik zag Mario dat er in de duisternis een jaguar rondsloop die hem wilde doden. Toen de hoofdman ontwaakte, was hij genezen en kon hij weer lopen. Hij zei tegen de WaiWai-indianen dat hij geloofde in de kracht van hun God en dat hun God de echte God was.

Jonathan vertelde ook over Artur, een Lange Pijl-indiaan, die tot geloof gekomen was na een huwelijk met een vrouw uit de WaiWai-stam. Hij wil nu meer over Gods Woord horen en hij wil graag dat de Bijbel in de taal van de Lange Pijl-indianen wordt vertaald.

Zoals Artur en Mario zijn er nu meer Lange Pijl indianen die ernaar verlangen om „de God van de WaiWai” te leren kennen. Op dit moment werkt Waadi, een WaiWai, onder de Lange Pijl-indianen. Zijn zoon Samuel is een week geleden geslaagd voor een vertaalcursus. Samuel wil, in samenwerking met Wycliffe Bijbelvertalers, de Bijbel in de taal van de Lange Pijl-indianen vertalen.

Stichting De Lichtkring stelde 5000 euro beschikbaar voor het werk van Samuel en een even groot bedrag voor werk in Zuidoost Azië. Ds. C. van den Berg, hervormd predikant te Ouddorp, vertelde over het zendingswerk dat hij daar vroeger verrichtte. Hij verhaalde hoe een oude boeddhistische vrouw op haar sterfbed tot bekering kwam en hoe een jonge intelligente boeddhistische studente het evangelie aannam. „Ik blijf boeddhist”, zei ze toen ze in aanraking kwam met de predikant. Twee jaar later zei ze: „De God van de Bijbel is de Enige.”

De bijeenkomst werd geopend door ds. J. C. den Ouden, hersteld hervormd predikant te Opheusden. De sluiting was in handen van ds. B. Labee, predikant van de gereformeerde gemeente van Veenendaal.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer