Aantal dode kinderen in verkeer stijgt sterk
Het verkeer heeft vorig jaar 64 kinderlevens geëist. Dat is een stijging van 156 procent in vergelijking met 2002. Toen overleden er 41 kinderen onder de 15 jaar in het verkeer.
Het totale aantal verkeersdoden is, na jaren van daling, licht gestegen van 1066 naar 1088. Deze cijfers maakte minister Peijs van Verkeer vandaag bekend op het Nationaal Verkeersveiligheidscongres 2004 in Rotterdam. Zij noemt de stijging zorgwekkend, maar volgens haar is er nog geen sprake van een trendbreuk.
Directeur F. Wegman van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) stelde dat de laatste jaren het aantal slachtoffers minder sterk is gedaald dan in de jaren ’90. Volgens hem wordt het dan ook tijd voor nieuwe maatregelen. Het uitblijven daarvan ziet hij als mogelijke oorzaak van het gelijkblijvende aantal verkeersdoden.
Als mogelijke maatregelen noemt Wegman meer politietoezicht, lagere alcohollimieten voor beginnende bestuurders, invoering van de „zwarte doos” in de auto en verbetering van de rijopleiding en van wegen.
Wegman pleitte voor de oprichting van een „nationaal comité duurzaam veilig” dat binnen een jaar een akkoord voorbereidt met heldere afspraken over het toekomstige verkeersveiligheidsbeleid.
Het akkoord moet in 2005 worden ondertekend door alle betrokken partijen, zoals overheden, politie, maatschappelijke organisaties en de private sector.
Wegman prijst minister Peijs voor haar initiatieven om bijvoorbeeld de minimumleeftijd te verhogen waarop jongeren bromfiets mogen rijden van 16 naar 17 jaar en de invoering van een puntenrijbewijs. Die getuigen volgens hem van nieuwe aandacht voor verkeersveiligheid, „maar er zijn ook andere maatregelen die op steun onder de bevolking kunnen rekenen.”
ANWB-directeur G. van Woerkom wenst dat „Nederland net als Italië een dag voor de verkeersveiligheid krijgt.” De ACI, de Italiaanse zusterclub van de ANWB, deed mee aan zo’n dag op 7 april onder het motto ”Een dag geen ongelukken”, opdat iedereen zijn best daarvoor zou doen. Dat lukte niet helemaal, maar wel lag het aantal ongelukken 30 procent lager dan gemiddeld.
De gestage daling van het aantal verkeersdoden was destijds te danken aan maatregelen zoals de aanleg van gebieden waar een maximumsnelheid van 30 of 60 kilometer per uur geldt, de aanleg van rotondes, meer controle en het toestaan van bromfietsers op de rijbaan.