Binnenland

Zorgcliënt Ranil dupe van opmerkelijke vervoersdiscussie

De meervoudig beperkte Ranil Stout (24) begrijpt er niets meer van. Twee maanden terug pendelde hij nog voor krap een tientje tussen zijn woonzorgvoorziening in Bodegraven en pappa en mamma in Bergambacht. Met de vertrouwde GroeneHartHopper. Maar opeens moet hij met telkens wisselende Valystaxi’s reizen. Een retourtje kost hem nu 55 euro.

Dick den Braber
1 September 2016 15:35Gewijzigd op 16 November 2020 06:08
De familie Stout op de oprit van hun huis in Bergambacht. Op de achtergrond is de rotonde te zien waar de Hopper hun woning passeert. beeld Dick den Braber
De familie Stout op de oprit van hun huis in Bergambacht. Op de achtergrond is de rotonde te zien waar de Hopper hun woning passeert. beeld Dick den Braber

„We lopen overal tegen een muur van bureaucratie aan”, vertelt zijn moeder Nelie Stout (53).

Vanwege zijn Wmo-zorgindicatie mag Ranil weliswaar nog steeds goedkoop met de GroeneHartHopper reizen. Maar niet meer naar zijn ouders. Te ver weg, oordeelt het landelijk opererende vervoersbedrijf Munckhof uit het Limburgse Horst, dat de ritten van de regionale taxivoorziening coördineert.

Naar Lekkerkerk, liefst tien kilometer verder dan Bergambacht, mag hij wel. In de Hopper rijdt Ranil dan door Bergambacht, vlak langs zijn ouderlijk huis, naar dat Lekdorp. „Toch ligt ons dorp volgens de regels verder weg”, licht zijn verbijsterde moeder toe. „Met de Hopper mag je maximaal vijf zones reizen. Volgens de zonekaart vallen Lekkerkerk en bijvoorbeeld Schoonhoven daar net binnen, maar Bergambacht niet. Die andere plaatsen liggen verder weg, maar daar hebben de telefonistes van Munckhof geen idee van. Zij rekenen puur volgens de zone-indeling.”

De problemen begonnen op 1 juli. Sinds die maand coördineert Munckhof de ritten en weigert het bedrijf Ranils gebruikelijke verzoek om een rit van Bodegraven naar Bergambacht. Aan Stout meldde de nieuwkomer desgevraagd dat de gezamenlijke opdrachtgevers –de provincie Zuid-Holland en de gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Krimpenerwaard, Waddinxveen en Zuidplas– de regels hadden aangescherpt: Munckhof moest een strikte grens van vijf zones gaan hanteren.

Dagje ouders

Sindsdien moet Ranil voor het wekelijkse dagje bij zijn ouders een Valystaxi bestellen, officieel de vervoersoptie voor grotere afstanden, zoals uitjes en familiebezoek. Met de Valys mag Ranil jaarlijks 600 kilometer reizen tegen een gereduceerd tarief van 20 cent per kilometer. Daarna betaalt hij 1,31 euro per kilometer. „Met 14 ritten heeft hij zijn kilometerbudget al verbruikt”, rekent zijn moeder voor. „Daarna betaalt hij standaard zo’n 55 euro om naar ons heen en weer te reizen. Op die manier blijft van zijn Wajong-uitkering niet veel meer over.”

Vrienden

Daarbij komt nog de psychische belasting voor Ranil. Zijn moeder: „In voorgaande jaren begreep hij hoe het werkte. Wij hadden hem uitgelegd dat de Valys bedoeld was voor bijvoorbeeld bezoek aan vrienden in Philipsland en een dagje naar pretpark Julianatoren. De Hopper was voor bezoekjes aan ons en aan kennissen in de regio. Maar tegenwoordig is de Valys voor pappa en mamma en zijn uitjes niet meer te betalen.”

Ook de bijkomende inperking van Ranils zelfredzaamheid steekt haar. „In de afgelopen jaren had hij geleerd zelf zijn ritten te reserveren. Vanwege alle veranderingen moet de begeleiding dit weer voor hem doen. Dat kleine stukje verworven zelfstandigheid is hij dus kwijt.”

Tot nu toe klopte Stout tevergeefs aan bij de verschillende betrokken instanties. „Ik kan op mijn kop gaan staan, maar iedereen zegt dat er niets aan te veranderen valt. De gemeente Bodegraven-Reeuwijk vond bijvoorbeeld dat Ranil gewoon geluk had gehad toen vervoersmaatschappij Connexxion de ritten nog regelde.”

Het echtpaar Stout vestigt zijn hoop nu op de lopende aanvraag van een hoog persoonlijk kilometerbudget, waarmee de overheid tot 2250 gereisde kilometers bekostigt, in plaats van de huidige 600. Daarmee zou Ranil voortaan wekelijks weer goedkoop naar Bergambacht kunnen reizen, zij het met de Valys in plaats van met de Hopper. „Maar dan nog houdt hij voor andere bestemmingen bijna niets over. En het kost de maatschappij veel meer geld.”

Klacht

Projectleidster Marjoke van Rooijen van GroeneHartHopper reageert verbaasd op de klacht van de familie Stout. Volgens haar moet de rit Bodegraven-Bergambacht gewoon te doen zijn. Als mevrouw Stout hierop opnieuw bot vangt bij de reserveringslijn, herhaalt woordvoerster Eva Thijs van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk namens de GroeneHartHopper de stelling van Van Rooijen.

Verbazend genoeg liet de vervoerder Munckhoff woensdagmorgen tegenover de familie Stout echter nogmaals weten dat hij de gewraakte rit volgens de hem opgelegde regels niet kan uitvoeren.

PvdA-raadslid Gerjo Goudriaan van de gemeente Krimpenerwaard laakt de handelswijze van de verantwoordelijke partijen. Namens haar fractie roept ze het college van Krimpenerwaard op om zich hard te maken voor een oplossing, liet zij liet woensdag tegenover deze krant weten. „De menselijke maat wordt verre overschreden.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer