Kerk & religie

Op zoek naar piloten tijdens MAF-dag

„Jentse, we gaan weg hoor”, zegt een moeder een beetje ongeduldig. Maar haar zoontje hoort even niets – hij zit in een echte Cessna.

Van een medewerker
27 August 2016 19:31Gewijzigd op 16 November 2020 06:01
Achter het stuur van een MAF-vliegtuig. beeld Dick Vos
Achter het stuur van een MAF-vliegtuig. beeld Dick Vos

In luchtvaartthemapark Aviodrome, op Vliegveld Lelystad, had zaterdag een (in 2014 voor het eerst gehouden) MAF-dag plaats. Bezoekers konden zich laten bijpraten over de zendingsvliegers van Mission Aviation Fellowship, beter bekend onder de afkorting MAF. De organisatie zet zich in voor luchttransport voor zendelingen. Tegelijk konden de aanwezigen rondkijken in Aviodrome. Onder die bezoekers bevonden zich veel kinderen, die met hun vader en moeder meegekomen waren.

Een van hen is Jentse, die plaatsgenomen heeft in een Cessna 206 die dertig jaar op Papoea-Nieuw-Guinea gevlogen heeft. Het toestel in de rood-wit-blauwe MAF-kleuren maakte meer dan 21.000 vlieguren en 50.000 landingen. In 2014 vloog het vliegtuig voor het laatst. Nu wordt het gebruikt als tentoonstellingsobject en genieten Jentse en andere kinderen ervan. De deur gaat dicht en ze zitten in een echt vliegtuig. „Zulke momenten kunnen in hun latere leven zomaar terugkomen”, zegt voorlichter Mark-Jan Bremmer.

Speurtocht

Om diezelfde reden heeft de MAF een kinderspeurtocht uitgezet in het Aviodrome. De bedoeling is dat de kinderen de MAF-piloten ergens in het themapark ontdekken en dat ze dan een vraag beantwoorden. Sommige kinderen zijn gefocust op het zoeken van de piloten en hebben nergens anders oog voor. Andere nemen een kijkje in een vliegtuig op het themapark of gaan als ‘bagage’ via een van de glijbanen naar beneden.

Timo holt voor zijn vader uit naar het nagebouwde oude stationsgebouw van Schiphol aan de rand van het park en vindt een MAF-piloot boven in de kamer van de vluchtleiding. Vraag 3 luidt hoe een vliegtuigtechnicus ook heet. Het goede antwoord (aviation engineer) levert de letters RO op. Timo is alweer weg, op zoek naar de volgende piloot.

De MAF heeft twee zalen tot zijn beschikking. In de ene geven vertegenwoordigers van de organisatie in lichtblauwe en witte shirts uitleg. Jan van de Spek deelt mee dat de MAF-businessclub al honderd deelnemers telt, die per persoon 1000 euro inleggen.

Theo Afman, kwaliteitsmanager bij Mission Aviation Training Center (MATC), vertelt dat de vliegschool in Teuge sinds kort volledig gecertificeerd is en dus de complete opleiding kan aanbieden. „MAF-vliegers uit andere landen komen hier voor een check”, vertelt Afman. Hij voegt eraan toe dat er ruimte bijgekomen is, zodat er in Teuge overnacht kan worden. Op 30 september vindt de officiële opening van het gebouw plaats.

Veel bezoekers komen aan hun trekken tijdens een aantal presentaties door MAF-vliegers. Een van de piloten is Reinier Kwantes, die dit jaar terugkwam naar Nederland. Hij werkte vanaf 2012 als piloot in Tanzania en Zuid-Sudan. „De situatie in Tanzania is verbeterd, zodat er minder MAF-vliegtuigen nodig zijn. Daarentegen is de toestand in Zuid-Sudan juist verslechterd. Nu vliegen er vier vliegtuigen van de MAF. Dat wordt uitgebreid naar vijf, terwijl het aantal piloten aan het einde van dit jaar moet zijn toegenomen van vier naar negen.”

Kwantes zegt dat veel wegen in Zuid-Sudan onbegaanbaar en onveilig zijn. De MAF-vliegtuigen worden ingezet voor van alles en nog wat. Niet alleen om voedsel en medicijnen weg te brengen, maar ook voor het vervoer van bouwmaterialen. Soms stond hij oog in oog met gewonden. Een van hen was een kind van acht jaar dat door een oog was geschoten. „Het gebeurde wel dat mensen ineens met een brancard met een paar gewonden kwamen aanzetten. Of ik hen naar het ziekenhuis kon brengen. Als ik kon, hielp ik.”

Ontmoeting

Pieter van Dijk vliegt al sinds 2008 in Papoea. De MAF-piloot was betrokken bij de ontmoeting tussen christenen uit twee jonge kerken op het eiland, die van de Moi-stam en van de Wano-stam. „De twee stammen wonen hemelsbreed circa 160 kilometer van elkaar, maar kenden elkaar niet. Te voet zou de tocht vanwege twee bergkammen en een woeste rivier in de vallei een maand lopen betekenen. Het vliegtuig deed er 25 minuten over. Het was bijzonder om te ervaren hoe deze jonge christenen, die vijftien jaar geleden het Evangelie nog niet kenden, elkaar herkenden als broeders en zusters in Christus.”

Meer over
Nieuws in beeld

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer