Ahold gaat vooruit in al zijn markten
Ahold heeft afgelopen kwartaal een hogere omzet en winst gehaald dan een jaar eerder. De resultaten verbeterden daarbij in alle markten waar het onlangs met het Belgische Delhaize gefuseerde supermarktconcern actief is.
Ahold meldde donderdag een omzet van 9 miljard euro over het tweede kwartaal. Dat was 3 procent meer dan een jaar eerder. De operationele winst ging, gecorrigeerd voor eenmalige posten, met ruim 7 procent omhoog naar 355 miljoen euro. De nettowinst verbeterde ook met 7 procent, naar 209 miljoen euro.
In de Verenigde Staten, de grootste markt voor Ahold, liep de omzet met ruim 2 procent op naar 5,5 miljard euro. De verkopen in filialen die langer dan een jaar open zijn liepen daarbij met ruim 1 procent op, exclusief benzineverkopen. Ahold wist daarmee zijn marktaandeel in de VS te vergroten, zowel gemeten in verkochte artikelen als in dollars.
In Nederland werd met 3 miljard euro bijna 5 procent meer omgezet dan in het tweede kwartaal van 2015. De met vorig jaar vergelijkbare verkopen stegen met 3 procent, zowel door groei bij de supermarkten als online. Bezuinigingen zorgden bovendien voor een hogere winstmarge op de thuismarkt.
Ahold rondde vorige maand zijn fusie met het Belgische supermarktbedrijf Delhaize af. Dat bedrijf zag zijn operationele winst, gecorrigeerd voor wisselkoersen, vorig kwartaal met 12 procent stijgen naar 247 miljoen euro.
Het concern presenteerde voor het laatst de resultaten van beide bedrijven apart van elkaar. Vanaf het derde kwartaal worden de resultaten van het fusiebedrijf Ahold Delhaize gemeld.