Klavecimbelconcerten van Bach in de Domkerk
In de reeks Zaterdagmiddagmuziek Domkerk Utrecht vindt op 3 september de feestelijke opening plaats van de najaarsconcertserie.
Na een zomer vol orgelconcerten treden deze zaterdag het Barokorkest van de Domcantorij en de solisten Jan Hage en Marijn Slappendel op orgel en klavecimbel aan. Zij stelden een programma samen waarin Johann Sebastian Bach (1685-1750) als bewerker van eigen composities te horen zal zijn. Er worden drie klavierconcerten gespeeld, BWV 1054, 1060 en 1062. Ze zijn door Bach bewerkt voor één en twee klavecimbels en strijkers.
De klavecimbelconcerten ontstonden tussen 1728 en 1740, toen Bach de leiding had over het door Telemann opgerichte Collegium Musicum van Leipzig. Dit gezelschap gaf concerten in het Zimmermannischen Caffee-Hauß. De leden van het collegium waren (muziek)studenten en waarschijnlijk amateurmusici afkomstig uit de burgerij van Leipzig.
Naast het Collegium moest Bach een andere ‘muzikale mond’ voeden, namelijk zijn eigen familie. In een brief uit 1730 aan zijn jeugdvriend Georg Erdmann schrijft de Thomascantor hoeveel vreugde het hem gaf met zijn eigen familie te musiceren. „Insgesammt aber sind [die Kinder] gebohrne Musici und kann versicheren, daß schon ein Concert vocaliter und instrumentaliter mit meiner Familie formiren kann, zumahle meine itzige Frau gar einen saubern Soprano singet, und auch meine älteste Tochter nicht schlimm einschläget.”
Die musici waren net als hun vader vooral thuis op klavierinstrumenten. Er was blijkens de inventarislijst na Bachs dood een hele verzameling klavierinstrumenten in huize Bach: vier grote klavecimbels, een kleiner klavecimbel en een klein spinet
Het concert van 3 september in de Domkerk in Utrecht begint om 15.30 uur. Toegang vrij, collecte na afloop.