Huisartsenposten slecht bereikbaar
De telefonische wachttijden bij huisartsenposten zijn ontmoedigend lang. Dat concludeert de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek. Het dieptepunt was een wachttijd van 26 minuten bij de Centrale Huisartsen Post Zuid-Oost Brabant.
De bond belde veertig huisartsenposten (HAP) telkens twintig keer op een niet-spoedlijn. „En daar werden we niet blij van”, zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond. „Van de veertig zijn er 38 niet in staat om het merendeel van de telefoontjes binnen twee minuten aan te nemen.”
De HAP Amsterdam scoort het slechtst: bij zeventien van de twintig belpogingen was de wachttijd langer dan twee minuten; gemiddeld zelfs tien minuten. De grens van twee minuten is belangrijk om te voorkomen dat consumenten de spoedlijn gaan bellen. Die lijn is uitsluitend bedoeld voor acute gevallen en moet binnen 30 seconden worden opgenomen.
Alleen bij Doktersdienst Groningen en Dienstenstructuur Zuidwest Drenthe Noordwest Overijssel kwamen de wachttijden niet boven de twee minuten.
Tijdens het onderzoek werd tien keer de verbinding door de huisartsenpost verbroken, en dat soms na elf minuten in de wacht te hebben gestaan.
De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) noemt de resultaten van het onderzoek ‘zorgwekkend’, maar wil het eerst bestuderen voor er stappen worden ondernomen tegen huisartsenposten die te laat opnemen, aldus de Consumentenbond.
De Vereniging Huisartsenposten Nederland (Vhned) maakte vorige week al bekend dat de posten telefonisch moeilijker bereikbaar zijn omdat het er steeds drukker is. „Het aantal telefoontjes, consulten op de huisartsenpost en visites neemt toe. De zorgvraag is complexer geworden doordat kwetsbare ouderen langer thuis blijven wonen. De werkdruk is hoger geworden”, legt een woordvoerster uit.
Zij benadrukt wel dat bereikbaarheid op de spoedlijn van huisartsenposten nog altijd „supergoed” is.