Gratis parkeren twistpunt in Veenendaal
„Het is oneerlijke concurrentie”, vinden de exploitanten van drie commerciële parkeergarages in Veenendaal. Zij stappen naar de rechter om een einde te maken aan het gratis parkeren op zaterdag in de drie gemeentelijke garages in de Utrechtse plaats.
Op initiatief van de ChristenUnie wordt daarmee een proef genomen om Veenendaal sterker te profileren als winkelstad.
Het winkelcentrum van Veenendaal, jarenlang een regionale topper, zit in „een negatieve spiraal”, middenstanders merken het aan hun omzet. „We kunnen niet langer wachten met doortastende maatregelen om een halt toe te roepen aan het al jaren teruglopende aantal bezoekers van ons winkelcentrum, maar ook van de horeca- en culturele voorzieningen”, stelde een meerderheid in de Veenendaalse gemeenteraad vorig jaar oktober vast. „De tijd voor lichtere maatregelen is echt voorbij, gelet op het grote aantal lege winkel- en horecapanden en de afnemende werkgelegenheid.”
De ChristenUnie ziet gratis parkeergelegenheid als „een mogelijkheid om het tij te keren en het winkelcentrum aantrekkelijk te houden.” Een proef moet uitwijzen of vrij parkeren inderdaad leidt tot meer bezoekers en meer omzet. In de drie gemeentelijke garages is een parkeerplaats op zaterdag tot eind dit jaar gratis. De ChristenUnie kreeg daarvoor de steun van onder andere SGP, CDA en SP.
Woedend
De uitbaters van de commerciële parkeergarages –die onderdeel zijn van overdekte winkelcentra– zijn woedend. Zij exploiteren 1230 van de in totaal 2166 plaatsen in parkeergarages in Veenendaal. „Wij lijden rechtstreeks (omzet)schade. Een gemiddelde klant zal op zaterdag de gemeentelijke parkeergarages verkiezen boven onze garages”, reageerde Q-Park in een bezwaarschrift.
Directeur Gerard Brouwer: „De bezoekers die toch nog in mijn garages komen, blijven minder lang. Die mensen winkelen over het algemeen alleen functioneel, ze doen even hun boodschappen.”
Een andere exploitant, Punt Beheer, constateert eveneens een omzetdaling op zaterdag. „Er wordt minder geparkeerd en de gemiddelde verblijfsduur is korter.” Directeur Joop Punt begrijpt het ook niet. „De proef die is bedoeld om extra consumenten aan te trekken kan beter worden gedaan op een dag waarop er een gebrek aan bezoekers is. Gratis parkeren op zaterdag dient geen enkel belang, omdat dan al sprake is van een goede parkeerbezetting”, merkte hij tijdens een bezwarenzitting op.
Meer bezoek op zaterdag
„Op een zaterdag worden nu eenmaal meer bezoekers uit de regio getrokken dan op een dinsdag”, bracht de juriste van de gemeente Veenendaal daartegen in.
Uit metingen die de ChristenUnie heeft laten uitvoeren, blijkt een toename van het aantal automobilisten in de parkeergarages op zaterdag vanaf het moment van gratis parkeren.
Fractievoorzitter Stroobosscher: „De gemeentelijke garages staan een stuk voller. Bij de commerciële garages zien we niet echt een verschil met de bezetting van enkele jaren geleden, die neemt niet af.”
„Een verschuiving van de particuliere naar de gemeentelijke parkeergarages is niet het doel van de proef, maar een toename van het totale aantal bezoekers”, benadrukken Burgemeester en Wethouders. „Bij de evaluatie in november worden de effecten van het gratis parkeren voor de particuliere garages meegewogen. Dan bezien we ook of er een reden is voor enige compensatie van de bezwaarmakers.”
Uitgebreid overleg tussen de exploitanten en de gemeente heeft geen overeenstemming gebracht. Het conflict wordt binnenkort voor de rechtbank uitgevochten.
Veenendaal op de kaart
Stroobosscher betreurt dat. Hij had graag gezien dat ook de commerciële garages met de proef hadden meegedaan. „Ze hebben er wel degelijk baat bij dat het gratis parkeren Veenendaal weer als aantrekkelijke, regionale winkelstad op de kaart zet. De exploitanten zijn ook vastgoedeigenaar van de winkels boven de garages. Als de winkelstad niet meer functioneert, staan ook die garages niet vol en wordt er geen huur meer gevangen van de winkels. Veenendaal is nu als winkelstad onvoldoende onderscheidend. Wij hebben een prikkel nodig om de mensen naar hier te laten komen. Wat ons betreft is dat gratis parkeren.”
Meer leegstand winkels door betaald parkeren
Van onze correspondent
APELDOORN. Veenendaal is niet de enige gemeente die met gratis parkeren extra kopers wil trekken. Zo hoeft er sinds kort in het centrum van Oud-Beijer- land en bij winkelcentrum Walburg in Zwijndrecht niet meer voor een parkeerplaats betaald te worden.
Ook in Winschoten is betaald parkeren afgeschaft. Ondanks het uitgebreide winkelaanbod had de detailhandel het daar de laatste jaren moeilijk, de leegstand van winkels nam toe. De meeste ondernemers rapporteren nu geen omzetdaling meer, meldde projectleider Gert Jan van ’t Land in het blad Binnenlands Bestuur.
Een experiment met de eerste twee uur gratis parkeren is in Harderwijk goed bevallen. Vorig jaar waren er in de binnenstad ruim 160.000 bezoekers extra. Burgemeester en Wethouders willen de proef daarom voorlopig verlengen.
Belangenorganisatie Detailhandel Nederland bepleit al langer dat gemeenten meer werk maken van goedkoper parkeren. Anders wint het kopen via internet nog meer terrein en neemt de leegstand in winkelstraten verder toe.
Voorzitter Guido van Woerkom noemt Assen als schrikbeeld. „Daar stegen de parkeertarieven met 45 procent en nam de winkelleegstand toe tot 17,5 procent.”
Een redelijke prijs voor het parkeren in een goed winkelcentrum wil de consument best betalen, concludeerden onderzoekers van vastgoedinformatiebureau Strabo onlangs in het vakblad Parkeer24 op grond van gegevens van enkele tientallen winkelgebieden. „Consumenten komen in essentie voor het goede winkelaanbod. Maar als dat ergens anders net zo goed is (of zelfs iets slechter) waar het parkeren niets kost, gaat de consument liever naar die plek.”