Wiel maakt oude fiets elektrisch
De fiets met trapondersteuning wint aan populariteit, maar veel mensen vinden het jammer om afscheid te nemen van hun oude fiets. Voor hen is er het GeoOrbital Wheel, dat van elk rijwiel een elektrische fiets maakt.
Het idee voor een elektrische fiets waarbij alle technologie is samengebundeld in het –eenvoudig uitneembare– voorwiel stamt uit het vroege voorjaar van 2014. Technici van Ford en de raketbouwer SpaceX staken in Boston onder leiding van Mike Burtov de hoofden bij elkaar. Twee jaar later is het product klaar om te vermarkten.
Dat gebeurt in eerste instantie alleen in de Verenigde Staten, al wordt er hard gewerkt aan een versie die geschikt is voor de Europese markt. De regelgeving voor elektrische fietsen is hier namelijk een stuk strenger dan in Amerika.
Die wetten en regels zijn er niet voor niets, want een fiets met een GeoOrbital Wheel gaat hard: hij haalt een topsnelheid van 32 kilometer per uur zonder dat de fietser meetrapt.
In plaats van spaken, zit er een elektromotor in het wiel die op drie plaatsen aan de velg is bevestigd. In deze driehoek heeft ook de accu een plaats gekregen. Die levert energie om zeker 32 kilometer af te kunnen leggen. Wie meetrapt, haalt zo’n 80 kilometer.
Via een bedieningspaneeltje dat op het stuur is bevestigd, kan de fietser versnellen of vaart minderen.
Het GeoOrbital Wheel maakt een fiets ongeveer 7 kilo zwaarder, maar daar merkt de gebruiker volgens de makers niets van. Het wiel maakt de fiets eerder stabieler, omdat het naast de gebruikelijke achterwielaandrijving ook voorwielaandrijving geeft.
Voorwielaandrijving is niet de enige reden dat de makers ervoor hebben gekozen het elektrische wiel aan de voorkant te plaatsen. Een voorwiel stelt minder eisen aan een fiets dan een achterwiel en maakt het GeoOrbital Wheel dus breder toepasbaar. Daarnaast is het makkelijker te bevestigen. De klus zou zelfs voor onervaren mensen maar een paar minuten moeten duren. Dat is handig als mensen de elektrische ondersteuning niet standaard gebruiken, maar bijvoorbeeld alleen voor lange afstanden.
Het team van Burtov heeft niet alleen de e-bike, maar ook de fietsband opnieuw uitgevonden. Zijn ontwerp heeft een massieve band, en is daarmee de beste antilekband die er bestaat. Hij is niet gemaakt van rubber, maar bestaat uit schuim met een hoge dichtheid die hem hetzelfde comfort en gewicht geeft als een luchtband.
Eerder deze zomer hebben de uitvinders een crowdfundingsactie succesvol afgerond. Als alles volgens plan verloopt, is het wiel voor het eind van het jaar in Amerika te koop voor omgerekend ruim 700 euro. In eerste instantie is het product alleen geschikt voor fietsen met velgremmen, maar schijf- en trommelremmen volgen.