Bovag: Duidelijke autoprijs heeft een keerzijde
Eén overzichtelijke prijs voor een nieuwe auto, dat is wat klanten willen. Daarom moeten de rijklaarmaakkosten in het vervolg onderdeel zijn van de adviesprijs, besloot de Autoriteit Consument en Markt (ACM) woensdag. Maar er is een keerzijde. Brancheorganisatie Bovag en autodealer Broekhuis reageren.
Straks meer discussie in de showroom
Voor brancheorganisatie Bovag kan er niet genoeg duidelijkheid zijn voor de klant. Maar de manier die de ACM nu gekozen heeft, vindt Bovagwoordvoerder Paul de Waal niet de meest handige. „De kosten voor het rijklaar maken van een auto zijn niet voor niets altijd buiten de adviesprijs gehouden. Dit gebeurde allereerst om de bpm laag te houden. Die werd namelijk op de catalogusprijs gebaseerd. Hoewel deze belasting vervallen is, hebben we nog altijd te maken met het percentage bijtelling en de verzekeringspremie waar de catalogusprijs bepalend voor is. Als die stijgt, worden deze kosten ook hoger.”
De Bovag heeft daarom bij de ACM gelobbyd om de rijklaarmaakkosten op een andere manier inzichtelijk te maken voor de klant. Maar dat mocht niet baten. „Gelukkig hebben we het wel voor elkaar gekregen dat het bijtellingspercentage op de cataloguswaarde geënt blijft, en niet op de adviesprijs. Voor leaserijders verandert er dus niets.”
Wat dan wel het probleem is? Dubbele prijzen in de showroom, aldus De Waal. „We worden nu gedwongen om twee prijzen te hanteren. Een adviesprijs inclusief de rijklaarmaakkosten, en een prijs voor leaserijders waarop de bijtelling is gebaseerd.” Om die reden verwacht De Waal meer discussies in de showroom dan voorheen. „Wat dacht je? Als je als klant twee prijzen ziet, wil je natuurlijk uitgaan van de laagste. Dus zal een verkoper steeds het verschil moeten uitleggen.”
Vaak wordt de vergelijking gemaakt tussen een autoprijs en die van vliegtickets. Onterecht, vindt De Waal. „In de autosector spelen veel meer factoren een rol. Heb je inruil, welke opties wil je, hoe onderhandel je? Dingen die bij vliegtickets niet spelen. Uiteindelijk bepaal je deels zelf de prijs.”
Vooral prijs op internet zal veranderen
Het besluit van de ACM zal vooral op internet gevolgen hebben, verwacht Erik Driebergen, directeur van Broekhuis Zeist. De dealer van Volvo en Ford werkt in de showroom en advertenties zelf al jaren met rijklaarprijzen. „Je maakt een klant niet blij met allerlei kostenposten die er achteraf nog bij komen.”
Op de website van Broekhuis is dit echter anders. Daar staan de rijklaarmaakkosten wel apart vermeld. „Online ontkom je niet aan hevige concurrentie. Wil je mee, dan moet je scherpe aanbiedingen neerzetten.”
Dus zullen de onlineprijzen zeker gaan veranderen, denkt Driebergen. „Ze gaan omhoog of omlaag. Dat laatste is natuurlijk goed voor de klant, maar volgens mij mag de branche het niet laten gebeuren dat deze ontwikkeling ten koste gaat van de marge op auto’s. Veel mensen denken dat die uit duizenden euro’s bestaat, maar dat is absoluut niet het geval. Een paar honderd euro minder op een auto voelen we direct.”
Bij Broekhuis liggen de kosten voor het rijklaar maken van een auto tussen de 800 en de 1300 euro, afhankelijk van het merk en type auto. Het gaat daarbij om transportkosten, verwijderen van verpakkingsmateriaal, registratie bij de RDW, nummerplaten en recyclingbijdrage. „De importeur stelt deze kosten vast, en wij houden ons daaraan. Voor occasions hebben we afleverpakketten die tussen de 495 en de 695 euro kosten.”
De komende tijd zal het lastig vergelijken zijn voor mensen die, zeker online, een auto zoeken. Driebergen hoopt dat die tijd van onzekerheid snel voorbij is. „Iedereen heeft recht op de juiste prijs. In die zin is het besluit van de ACM een goede ontwikkeling, al zullen we er allemaal wel aan moeten wennen.”