Overheid moet beleid bijtellingen leaseauto’s kritisch bekijken
Staatssecretaris Wiebes van Financiën heeft spijt. Niet zozeer over z’n eigen beleid, maar meer over dat van z’n voorgangers. Die hebben namelijk de leasers van de zogenoemde hybrides –auto’s die zowel elektrisch als op benzine kunnen rijden– veel te veel belastingvoordeel gegeven door de bijtelling ten opzichte van andere auto’s fors te verlagen.
In een interview met Autoweek stelt de minister letterlijk: „We hebben er 6 miljard euro in gestopt en er nul klimaateffect voor teruggekregen.”
Wiebes neemt geen blad meer voor de mond en zegt luid en duidelijk dat het beleid om de hybrides zo te bevoordelen volstrekt verkeerd is geweest. Volgens hem hebben al deze ‘gesubsidieerde’ auto’s namelijk maar voor een kwart van de kilometers die ze aflegden ook echt elektrisch gereden, en voor de rest gewoon op benzine. En dat was natuurlijk niet de bedoeling van de overheid.
Nu is de staatssecretaris echt niet de eerste die dit aangeeft. Maar als de staatssecretaris van Financiën het zegt, dan zegt dat natuurlijk veel meer dan dat een gewone burger zo’n uitspraak doet.
Elektrisch autorijden wordt door velen gezien als een prachtige deeloplossing om de uitstoot van vervuilende stoffen te verminderen. Veel elektriciteit kan namelijk schoon gewonnen worden, en daarmee is stroom een schone energiebron geworden.
Anderen zien er helemaal niets in. Niet alle elektriciteit in ons land wordt immers schoon opgewekt. En elektrisch rijden blijft bij de meeste modellen toch behelpen. Er zijn maar enkele –vaak dure– automerken die elektrische auto’s op de markt brengen die op een volle accu een afstand van enkele honderden kilometers kunnen afleggen. De meeste andere auto’s met een stekker halen dat bij lange na niet en moeten onderweg dus bijladen door middel van een benzine- of dieselmotor.
Experts blijven ondertussen discussiëren over de vraag of elektrisch rijden nu wel of niet de toekomst is. Of is het eigenlijk een oude manier van rijden die met allerlei trucs nieuw leven is ingeblazen? Moet er niet gezocht worden naar échte vernieuwingen?
Hoe het ook zij: een staatssecretaris die zegt dat er door de overheid 6 miljard euro is uitgegeven aan een verkeerd doel, die zegt nogal wat. Er zijn kabinetten om veel minder geld naar huis gestuurd. En als de overheid 6 miljard euro’s heeft verspild, waarom zouden we ons dan nog druk maken om veel lagere bedragen die onterecht zijn uitgegeven?
Het zijn vragen waar ze in Den Haag best eens wat dieper over na mogen denken. En als de conclusie getrokken moet worden dat Wiebes niet de waarheid spreekt, dan moet ook dát duidelijk worden. Want een staatssecretaris kan maar niet zo wat roepen, ook niet over z’n voorgangers.
Als Wiebes wel de waarheid spreekt, dan moet er heel kritisch gekeken worden naar het huidige beleid van bijtellingen voor leaseauto’s. Het zou wel heel zuur zijn als over een paar jaar een andere staatssecretaris van Financiën de conclusie moest trekken dat ook die ‘subsidie’ voor ‘schone’ auto’s niet heeft geleid tot waar ze voor was bedoeld.