„Interpay misbruikt haar machtspositie”
Interpay maakt als enige aanbieder van het elektronisch betalingsverkeer in Nederland mogelijk misbruik van haar waarschijnlijke machtspositie.
Dit heeft de president van de rechtbank in Utrecht vrijdag gezegd in zijn vonnis in het kort geding van Superunie tegen Interpay. Superunie, een inkooporganisatie van regionale supermarktketens, vindt dat Interpay ten onrechte voor het pinnen bijzondere korting verleent aan detailhandelsconcern Ahold (onder meer Albert Heijn en Etos).
Superunie eist dezelfde kortingen als Ahold, maar de rechtbankpresident heeft die vordering niet toegewezen. Volgens de rechter biedt een kort geding te weinig ruimte om de ongelijke behandeling vast te stellen.
Wel oordeelde de president dat er „sterke aanwijzingen zijn dat Interpay met de aan Ahold toegekende bijzondere korting misbruik maakt van haar waarschijnlijke machtspositie.” De rechtbank dringt aan op nader onderzoek, bij voorkeur door de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).
Interpay biedt op dit moment als enig bedrijf elektronisch betalingsverkeer voor het pinnen aan en bezit daarop feitelijk het monopolie. Voor de rechter is het niet van belang dat in de toekomst wellicht buitenlandse maatschappijen toetreden.
Een woordvoerder van Interpay, het samenwerkingsverband van negen banken, zegt een mogelijk nieuw onderzoek door de NMa „met vertrouwen tegemoet” te zien. Volgens hem stamt het contract met Ahold uit 1992. Pinnen stond nog in de kinderschoenen. Interpay kon mede door dit contract de infrastructuur voor het betalingsverkeer opbouwen. „Het was toen nog heel onzeker of pinnen zo’n grote vlucht zou nemen. Ahold nam voor ons een stuk risico weg.”
Ahold garandeerde destijds 45 miljoen pintransacties in 1995 en 60 miljoen in 1999. Het kreeg hiervoor een korting van 3 guldencent op elke pintransactie. Interpay gaat in maart met Ahold rond de tafel zitten om het contract te herzien. Dat gebeurt volgens de woordvoerder zonder druk van buitenaf. „Het stond al op de agenda voordat Superunie een kort geding aanspande.”
Interpay herziet overigens al haar tarievenstelsel. Ook krijgt elke klant met terugwerkende kracht over 2001 een korting van 7,5 procent. „Als het totale aantal pintransacties dit jaar de 1 miljard overstijgt, krijgt iedereen zelfs 10 procent korting, dus ook de bakker op de hoek.”
De advocaat van Superunie, F. Leeflang, wist vrijdag nog niet of de inkooporganisatie naar de NMa stapt. Een woordvoerster van de concurrentiewaakhond zei dat Superunie „altijd welkom” is.
Er loopt al een NMa-onderzoek tegen Interpay na een klacht van MKB-Nederland. De werkgeversvereniging in het midden- en kleinbedrijf vindt dat Interpay winkeliers te veel kosten berekent voor het ombouwen van de pinautomaten voor de komst van de euro. De woordvoerster wilde niets kwijt over het verloop van dat onderzoek.