Binnenland

Spitstrein overvol, dan maar op elektrische fiets naar school

Ten minste tien leerlingen van het Van Lodenstein College en studenten van het Hoornbeeck College gaan de komende maanden op elektrische fietsen naar hun school in Amersfoort. Ze huren de rijwielen van vervoerder Connexxion, die de ‘e-bike’ ziet als een wapen in de strijd tegen overvolle spitstreinen op de Valleilijn (Ede-Amersfoort).

Jan Kas
2 August 2016 20:59Gewijzigd op 16 November 2020 05:29
Ten minste tien leerlingen van het Van Lodenstein College en studenten van het Hoornbeeck College gaan de komende maanden op elektrische fietsen naar hun school in Amersfoort. Ze huren de rijwielen van vervoerder Connexxion, die de ‘e-bike’ ziet als een w
Ten minste tien leerlingen van het Van Lodenstein College en studenten van het Hoornbeeck College gaan de komende maanden op elektrische fietsen naar hun school in Amersfoort. Ze huren de rijwielen van vervoerder Connexxion, die de ‘e-bike’ ziet als een w

In de treinen van Connexxion is het tijdens de spitsuren soms zo druk dat de machinisten reizigers op het perron moeten laten staan omdat er voor hen geen plaats meer is. Dat is ook de afgelopen winter enkele malen voorgekomen bij station Hoevelaken, aldus Connexxion-woordvoerder Herman de Gooijer. Voor de Valleilijn zijn dit voorjaar twee extra treinstellen besteld, maar die zijn pas over twee jaar beschikbaar.

Connexxion biedt de elektrische fietsen voor „de eerste 25 snelle beslissers” uit de gemeenten Barneveld, Nijkerk en Ede aan voor 25 euro per maand. De normale prijs is 45 euro per maand. Aanvullend kan voor 9 euro per maand een onderhoudscontract worden afgesloten. Jansen 2wielers in Barneveld levert de fietsen.

Volgens Connexxion zijn de scholieren „met de e-bike veel goedkoper uit dan met trein en bus”. „Bovendien zijn ze in sommige gevallen zelfs sneller op school, omdat ze niet via het station gaan. Ook hoeven ze de hoge aanschafkosten van een e-bike niet op te hoesten”, zegt De Gooijer. Hij sluit niet uit dat de elektrische huurfietsen in de toekomst ook worden aangeboden aan leerlingen van andere scholen en medewerkers van bedrijven die in de ochtendspits met de Valleilijn reizen.

Bij het Hoornbeeck namen vorig jaar achttien leerlingen en twee docenten deel aan een proef met de elektrische fiets voor scholieren uit Gelderland. Valt het geringe aantal van tien belangstellenden dan nu niet tegen? De Gooijer: „Het is vakantietijd, er druppelen nog aanmeldingen binnen.”

De Connexxion-woordvoerder ontkent dat het vervoersbedrijf met de huurfietsen zijn eigen concurrent is. „We willen ons meer gaan profileren als aanbieder van mobiliteit. Zo zijn we ook bezig met kleinschalig vervoer. Natuurlijk is een hoofdrol weggelegd voor bus en trein, maar de e-bike, die geschikt is voor langere afstanden, nemen we graag in ons pakket op als daar interesse voor is. Zeker als we daarmee lucht kunnen creëren in de drukke ochtendspits.”

Met hetzelfde doel zette Connexxion tussen Kerst en Pasen een speciale scholierenbus in, die ’s ochtends vanuit Ede rechtstreeks naar het Hoornbeeck en het Van Lodenstein in Amersfoort reed. „De laatste weken waren er geregeld vijftien tot twintig reizigers. Mogelijk gaat die bus het komende schooljaar weer rijden in de weken dat de Hoornbeeck-studenten niet op stage zijn maar in Amersfoort lessen volgen.”

Een ander instrument om de reizigersstroom te beïnvloeden is de app MyOV, die punten voor cadeaus en korting oplevert als de treinen op de Valleilijn buiten de spits worden benut. Ruim 700 reizigers hebben de app inmiddels gedownload. De Gooijer: „Een kop koffie verdien je daarmee al gauw, maar ook de VVV-bonnen zijn populair. Die kun je relatief snel bij elkaar sparen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer