„NPO trok te weinig kijkers en luisteraars”
De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) heeft vorig jaar te weinig kijkers en luisteraars getrokken. Vooral minder jongeren wisten de publieke zenders te vinden. Tot die conclusie komt het Commissariaat voor de Media.
De NPO heeft zich in 2015 duidelijk onderscheiden van de commerciële zenders en er was sprake van een evenwichtig aanbod, blijkt verder uit de toetsing van de prestatieovereenkomst 2010-2015. Toch is er werk aan de winkel om het aantal luisteraars en kijkers weer omhoog te brengen, een belangrijke voorwaarde van het commissariaat om in de toekomst als publieke omroep relevant te blijven.
Het aantal jongeren in de leeftijd 20-34 dat afstemde op NPO 3 was vorig jaar 40 procent tegen ruim 50 procent het jaar ervoor. Ook bij de radio was sprake van een daling, in de categorie 15-24 jaar luisterde in 2014 nog 34 procent tegen 28 procent vorig jaar.