Piloot kan flink op brandstof besparen
Luchtvaartmaatschappijen kunnen behoorlijk besparen door piloten bewuster te maken van hun kerosineverbruik. Dat schreef De Ingenieur afgelopen week op basis van een studie van luchtvaartmaatschappij Virgin Atlantic.
De laatste jaren hebben verbeterde aerodynamica, zuiniger motoren en het gebruik van lichtere materialen al gezorgd voor een lager verbruik. Maar ook de piloot speelt een rol, want zijn keuzes met betrekking tot vlieghoogte, route en kruissnelheid hebben invloed op het brandstofverbruik.
Aan de studie van Virgin Atlantic, de University of Chicago en de London School of Economics deden alle 335 captains van de Britse luchtvaartmaatschappij mee. Een kwart van de piloten bleef vliegen zoals gebruikelijk, een kwart kreeg maandelijks feedback over brandstofbesparingen, een kwart kreeg daarbovenop doelstellingen opgelegd, en een kwart mocht een donatie geven aan een goed doel als het streefverbruik werd gehaald.
Wat bleek: feedback op het verbruik levert al een flinke besparing op. Doelstelling en beloning verschaften slechts een beetje extra winst.
In acht maanden tijd bespaarde Virgin Atlantic zo op ruim 40.000 vluchten bijna 7000 ton kerosine; een kostenbesparing van 4,3 miljoen euro.