Treinpagina Teletekst krijgt webversie
Teletekstpagina 751 krijgt een nieuw leven in een webversie. Op de website www.tt751.nl is voortaan alle treininformatie terug te vinden in dezelfde opmaak als voorheen op Teletekst.
De NS kondigde vorige week aan per 1 augustus te stoppen met de actuele reisinformatie over de treinenloop via NOS Teletekstpagina 751. Volgens de Spoorwegen werd van de pagina op Teletekst amper meer gebruik gemaakt en er zijn goede alternatieven, zoals de NS-app en ns.nl. Het besluit is volgens NS genomen met instemming van de reizigersorganisaties.
Rover, de vereniging van OV-reizigers, zegt dat geen sprake is van instemming. Weliswaar neemt het gebruik van Teletekst „zwaar af”, maar de reizigersvereniging betwijfelt of dit het stoppen van informatiepagina rechtvaardigt. Rover wil van NS opheldering over het aantal overgebleven gebruikers. Daarna wil de belangenorganisatie met de NS in gesprek.
Hildebrand van Kuyeren van Treinreiziger.nl stelt dat vooral ouderen nog gebruikmaken van Teletekst. Hij verwijst naar de afschaffing van het spoorboekje, dat vervolgens door hem in samenwerking met Rover opnieuw is uitgebracht. Daarvan worden er via de AKO-winkels nog altijd 5000 per jaar verkocht.
Software-ontwikkelaar Geert Wirken betreurt het opdoeken van de pagina, die hij „een markant onderdeel van Teletekst” noemt en die sinds 1990 wordt gebruikt door de NS-verkeersleiding om treinreizigers te informeren over storingen. Als fervent treinreiziger waardeerde hij het snelle, gemakkelijke en toegankelijk overzicht van treinstoringen.
Hij noemt de nieuwe website een eerbetoon. Wirken richtte in 2011 de website rijdendetreinen.nl op, volgens eigen zeggen uit ergernis over treinstoringen bij NS. De bijbehorende app is inmiddels circa 90.000 keer gedownload. Ook die kent geen winstoogmerk, zegt hij.
De ontwikkelaar verwacht geen problemen met het copyright, nu hij het aanzien van de treinpagina vrijwel identiek heeft overgenomen op zijn website. Wirken: „Ik hoop het niet. De site is een ludieke actie, ik verdien er niets aan en er komen geen advertenties op.” De webversie van de treinpagina wordt doorlopend ververst met actuele verstoringen.