Max Havelaar houdt stand
Nederlanders drinken steeds minder koffie. Het volume nam het afgelopen jaar naar schatting met 10 procent af tot 103.000 ton.
Desondanks hield het koffiekeurmerk Max Havelaar stand met een achteruitgang van 2 procent in volume. Dat liet Max Havelaar gisteren weten.
Het koffiekeurmerk won in het consumentenkanaal juist aandeel, maar door verlies in de grootverbruikersmarkt ging de winst teniet. Uiteindelijk daalde het totale volume met 2 procent. De extreem lage koffieprijzen op de wereldmarkt in combinatie met de prijzenslag in de supermarkten leidde tot een groter prijsverschil in koffie tussen Max Havelaar en de andere merken (waaronder Douwe Egberts).
Onder het merk Max Havelaar verkopen verschillende koffiebranders hun producten. Vorig jaar nam de omzet in koffie iets af tot circa 25 miljoen euro. Bananen van Max Havelaar deden het juist goed tot een omzet van 6 miljoen euro. Als daarbij de omzet van de producten thee, honing, cacao en sinaasappelsap wordt geteld, komt de totale omzet dik boven de 30 miljoen euro uit. Dat was ongeveer gelijk aan de omzet van 2002, aldus Max Havelaar.
De koffie heeft een vastgestelde prijs, waardoor de boeren duurzaam kunnen produceren. De verkopen van Max Havelaar zorgden voor ruim 5 miljoen euro aan extra inkomsten voor de producenten in ontwikkelingslanden.
Dat Nederlanders steeds minder koffie drinken, komt volgens Max Havelaar doordat alternatieven als thee en vruchtensappen aan populariteit winnen. Ook het succes van Senseo draagt hieraan bij, omdat mensen koffie per kopje zetten in plaats van een hele kan.