Column: Valse leer
De SGP heeft het bij een deel van de aanhang verbruid. Zoveel is wel duidelijk. De partij wil anderen voortaan de vrijheid van godsdienst gunnen die de achterban ook geniet. SGP-raadsleden hadden het weleens moeilijk met deze kwestie. Het plaatselijk moskeebestuur had een plan ingediend voor de bouw van een godshuis, en de gemeenteraad moest zich daarover uitspreken. Wat te doen? De islam, dat is toch een valse leer? Tegen dus.
In andere gemeenten stemden SGP-raadleden in met die plannen. Zij redeneerden dat andersdenkende raadsleden meewerkten aan de bouw van reformatorische kerken, dan kon je met goed fatsoen de bouw van een moskee niet blokkeren. De een dus faliekant tegen, de ander –ongetwijfeld met aarzeling– voor.
De partij wilde aan deze verdeeldheid een eind maken door een helder standpunt in te nemen. Na jaren van studie is een eindrapport uitgebracht. Niemand zal toen zo naïef zijn geweest om te denken dat daarmee de kous af zou zijn. Zoals te verwachten hebben diverse bezwaarden de afgelopen tijd van hun ongenoegen blijk gegeven.
Ik kan dat eigenlijk wel begrijpen. Al op de basisschool krijg je mee dat de islam een verderfelijke godsdienst is, en vervolgens leg je moslims in dit land geen strobreed in de weg als ze een moskee willen oprichten. Dat lijkt zich niet met elkaar te verdragen.
Maar wat een aantal bezwaarden over het hoofd ziet, is dat je er niet aan ontkomt om zuivere criteria aan te leggen. Stel dat de bouw van de moskee wordt afgewezen omdat de islam een valse leer is. Maar dan komt er een aanvraag voor de bouw van een rooms-katholieke kerk. Wat nu? De Heidelbergse Catechismus laat er geen misverstand over bestaan hoe we over die kerk moeten denken. Sommigen onder ons menen zelfs dat Rome de antichrist is. Die rooms-katholieke parochie kan het wel schudden. Laat ze maar ergens in een schuilkerk samenscholen.
De volgende aanvraag is afkomstig van een vrijzinnige PKN-gemeente. Voorganger is een dame die is gehuwd met een andere dame. Ze is een bewonderaar van Harry Kuitert, die van gedachten is dat alle spreken over Boven van beneden komt. Aan de komst van een kerkgebouw van die gemeente kun je als rechtgeaarde SGP’er toch niet met droge ogen meewerken?
En zo zou ik nog even kunnen doorgaan. Welke PKN-gemeente kan wel en welke niet door de beugel? Trouwens, kan een ‘hersteld’ raadslid sowieso ja zeggen tegen de bouw van een PKN-kerk? Zo zijn er nog ettelijke voorbeelden te noemen die aangeven dat een gemeenteraad (of breder: de overheid) niet als theologisch keurmeester kan optreden. Het zou een heilloze weg zijn.