Binnenland

Een mensenleven gered met de Porsche van politie

Ze lagen als een blok op de weg, hadden puike remmen en haalden met gemak 200 kilometer per uur. De vroegere Porsches van de politie doen de harten van menig diender sneller kloppen. Vanaf vandaag zijn alle modellen van de Porsches te zien in het Louwman Museum in Den Haag.

J. Visscher
8 July 2016 13:18Gewijzigd op 16 November 2020 04:55
DEN HAAG. Honderden Porsches van de politie reden tussen 1962 en 1996 rond op de Nederlandse wegen. Alle dertien modellen uit die tijd zijn te zien in het Louwman Museum in Den Haag. Op de foto de Porsche 911 Targa. beeld Louwman Museum
DEN HAAG. Honderden Porsches van de politie reden tussen 1962 en 1996 rond op de Nederlandse wegen. Alle dertien modellen uit die tijd zijn te zien in het Louwman Museum in Den Haag. Op de foto de Porsche 911 Targa. beeld Louwman Museum

Een glimlach, een vleugje weemoed, trots ook. Graag vertellen oud-politiemensen over de vroegere Porsches van de Rijkspolitie. Tientallen dienders kwamen gistermiddag naar het Louwman Museum in Den Haag om de sportieve, prijzige politiewagens te bewonderen.

Mooie herinneringen bewaart bijvoorbeeld oud-politieman Gert Hendrikx (69) uit Scherpenzeel aan de Porsches van de politie. Dertig jaar lang reed hij er in rond. Paradepaardje was de Porsche 911, met een zescilinder motor. „Een prachtig stuk gereedschap. Met zo’n Porsche heb je overwicht in het verkeer.”

Oude meneer

De agenten in de Porsches, hadden een „opvoedende” taak. In een tijd waarin nog geen matrixborden met filemeldingen bestonden, moesten de dienders voorkomen dat er ongelukken ontstonden door files. „We reden 200 meter achter de staart van de file. Een van de agenten ging in de Porsche, die vrijwel standaard met open dak rondreed, rechtop staan. Met handgebaren waarschuwde hij het verkeer snelheid te minderen.”

Niet elke automobilist had de bedoelingen van de politie meteen door. „Een oude meneer met hoed in een Dafje dacht dat hij moest stóppen in plaats van vaart te minderen. Hij zette zijn auto aan de kant van de rijbaan. „Moet u mij hebben?” vroeg hij. Achteropkomend verkeer ging met gillende banden in de remmen.”

Auto’s met een verhaal

De Rijkspolitie had tussen 1962 en 1996 dertien verschillende uitvoeringen van de Porsche in gebruik. Ze zijn tot en met 4 september te zien in het Louwman Museum in Den Haag. Het overgrote deel van de Porsches is van verzamelaar Chris Kruizinga uit Groningen. „De Porsches van de politie zijn cultureel erfgoed. Zet 200 Porsches, waaronder één Porsche van de politie, in een weiland. Iedereen staat om die ene politiewagen. Het zijn auto’s met een verhaal.”

In het verleden kocht de politie zo’n 500 Porsches. Pakweg een halve eeuw geleden lag er zo’n 500 kilometer aan snelweg in ons land. De rijbanen waren nog niet voorzien van vangrails en hadden vaak geen vluchtstrook. Om ten strijde te trekken tegen het groeiende aantal ernstige verkeersongevallen, werd de Sectie Bijzondere Verkeerstaken van het Korps Rijkspolitie opgericht. Ofwel, de Porschegroep. Kandidaten voor dat elitekorps ondergingen een uitgebreid psychologisch onderzoek. De voorkeur ging uit naar gehuwde kandidaten met één of meer kinderen. Zij zouden meer verantwoordelijkheidsgevoel hebben.

Gladde band

Ook Frans Zuiderhoek, nu woordvoerder bij de Amsterdamse politie, reed jarenlang in de Porsches van de politie. Hij heeft een zwak voor de wagen. „Het was een goed stuk gereedschap. Je kon er net zo hard mee voor- als achteruit.”

Meer dan eens moest hij het gaspedaal diep indrukken. „In de buurt van Vianen ontdekten we een touringcar met een kapot lampje. We waren van plan om de bus naar een parkeerplaats bij een restaurant te begeleiden. Dan kon daar het lampje gerepareerd worden. Ineens kwam een motorrijder met 200 kilometer per uur voorbij scheuren. Wij erachteraan, het was donker. De motorrijder ging een afrit af naar een tankstation. We zagen hem ergens bij een shop bij het tankstation. Toen ging hij toch weer opnieuw met hoge snelheid de weg op. Uiteindelijk konden we de motorrijder op de vluchtstrook staande houden. Hij kreeg een bekeuring, zijn motor is in beslag genomen. We ontdekten dat zijn achterband erg glad was. Als hij iets langer had doorgereden, was die band geklapt. Wij kregen het idee dat we een mensenleven hadden gered.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer