Metrolijn blijft Amsterdams hoofdpijndossier
De zoveelste Amsterdamse verkeerswethouder moest vrijdag de zoveelste verplaatsing van de opleverdatum van de prestigieuze Noord-Zuidlijn aankondigen. Niet oktober 2017, maar 22 juli 2018 wordt het moment waarop - als alles volgens plan verloopt- de eerste reizigers zich ondergronds kunnen laten verplaatsen van Amsterdam-Noord naar de zuidkant van de stad.
De geschiedenis van de Noord-Zuidlijn, in een beknopt overzicht:
1989: Gemeente geeft opdracht voor de eerste studie naar de Noord-Zuidlijn.
November 1996: Raad neemt besluit om lijn aan te leggen.
Juni 1997: Referendum over de Noord-Zuidlijn. Bijna 43.000 mensen stemmen voor, een kleine 80.000 mensen tegen. Opkomst is echter te laag, waardoor uitslag ongeldig is.
Oktober 1999: De Tweede Kamer stemt in met aanleg. Het Rijk draagt 2,1 miljard gulden bij en krijgt de garantie dat alle risico’s van het project bij de gemeente Amsterdam komen te liggen. Amsterdam zal 100 miljoen bijdragen. Lijn klaar: 2007.
Oktober 2002: Gemeenteraad geeft definitief groen licht voor de aanleg. Lijn klaar: 2011. Kosten: 1,46 miljard euro.
April 2003: Aanleg NZ-lijn begint officieel.
September 2006: Gemeente maakt bekend dat NZ-lijn niet eerder dan in 2013 zal rijden. Kosten lopen op tot bijna 1,8 miljard euro.
April 2008: Gemeente maakt bekend dat lijn op zijn vroegst in 2015 klaar zal zijn. Geraamde kosten: ruim 2 miljard euro.
Juni 2008: Vier panden aan de Vijzelgracht worden ontruimd nadat ze 5 tot 16 centimeter zijn verzakt door een gat in een diepwand.
September 2008: Zes panden aan de Vijzelgracht worden ontruimd na nieuwe verzakkingen van tussen de 3 en 23 centimeter. Wederom lek in een diepwand.
Februari 2009: De kosten stijgen met 290 miljoen euro. De opleverdatum verschuift naar 2017. Verantwoordelijk wethouder Tjeerd Herrema (verkeer en vervoer) treedt af.
Juni 2009: Commissie-Veerman adviseert na onafhankelijk onderzoek de aanleg van de NZ-lijn niet stop te zetten. Lijn klaar: oktober 2017. Geschatte kosten: 3,1 miljard euro.
Maart 2010: Start boorwerkzaamheden.
Augustus 2014: Werkgroep waarschuwt voor nieuwe vertraging door complexe processen rond veiligheids- en ICT-systemen.
Juni 2015: Onderaannemer Oskomera failliet.
Augustus 2015: Onderaannemer Imtech failliet.
September 2015: Verantwoordelijk wethouder Pieter Litjens schat dat kans dat de streefdatum van oktober 2017 wordt gehaald op 5 procent.
Juli 2016: Opleverdatum verplaatst van oktober 2017 naar 22 juli 2018. Geschatte kosten: 3,1 miljard.