Binnenland

Mbo’ers zakken voor inburgeringstoets

Friese mbo-leerlingen struikelen op belangrijke punten bij het maken van een inburgeringstoets. De 260 voornamelijk autochtone getoetste leerlingen weten weinig over politiek, onderwijs, gezondheid, cultuur en vrije tijd.

ANP
15 April 2004 09:40Gewijzigd op 14 November 2020 01:08

Docent economie H. Baart van het Agrarisch Opleidingscentrum (AOC) Friesland heeft dat woensdag laten weten.

De eerstejaars mbo-leerlingen van het AOC maakten de toets die asielzoekers moeten halen, in het kader van een project waarbij onder andere inburgeringsspelletjes voor anderstaligen worden ontwikkeld. Regionaal Opleidingscentrum (ROC) Friesland College wil die spelletjes gaan gebruiken bij scholing van de 600 cursisten die jaarlijks bij het ROC in Leeuwarden een inburgeringscursus volgen.

De inburgeringscursussen worden afgesloten met twee zogenaamde profieltoetsen. Mede om duidelijk te maken wat de cursisten moeten leren is de AOC-leerlingen de profieltoets maatschappijoriëntatie voorgelegd.

„Wij vragen ons wel vaker af of een Nederlander de toets voldoende kan maken. De buitenwereld doet geringschattend over inburgeren, maar het is toch vrij pittig”, aldus H. van der Werff van het anderstaligencentrum van het Friesland College. Zij vindt ook dat het jaar dat voor inburgeren staat te kort is.

Baart had de uitslag wel enigszins verwacht. „De punten waar de scholieren slecht op scoren, liggen buiten hun belevingswereld”, aldus de economieleraar. Hij stelt dat het voorleggen van de inburgeringstoets mogelijk voor alle autochtone middelbare scholieren moet gaan tellen. „Dan heb je een soort nulmeting en weet je waar hun zwakke plekken liggen. Wij zouden meer aandacht aan maatschappijleer kunnen besteden, maar de leerlingen zitten op een beroepsopleiding en zien maatschappijleer eigenlijk als een noodzakelijk kwaad”, stelt Baart.

Het samenwerkingsproject Inburgering en Integratie van het Friesland College en AOC Friesland is volgens de betrokkenen uniek. „Ook omdat wij een witte school zijn en veel leerlingen vooroordelen hebben over allochtonen. Het ROC heeft veel allochtone leerlingen en door die contacten is hun houding erg veranderd”, aldus de economieleraar.

De resultaten van de inburgeringstoets zijn aanleiding voor het AOC Friesland om met betrokken docenten te zoeken naar verbeteringen van de kennis van leerlingen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer