‘Ruzie’ Jumbo en Heineken lijkt gesust
Jumbo ziet waarschijnlijk af van een kort geding tegen Heineken over de levering van kratten pils. Dat liet de supermarktketen woensdag weten. Het bedrijf zegt met ingang van deze week weer de „reguliere volumes” geleverd te krijgen, en dat die op korte termijn verder worden opgevoerd.
Jumbo had eerder deze week in een paginagrote advertentie nog hard uitgehaald naar Heineken. De brouwer zou de gevraagde hoeveelheid kratten niet willen leveren uit onvrede over de seizoensaanbieding van de grootgrutter, die voor een langere periode elk tweede krat Heineken voor de helft van de prijs verkoopt. Heineken spreekt dat overigens met klem tegen, en zegt zich nooit te bemoeien met het prijsbeleid van zijn klanten.
Om aan de hogere vraag als gevolg van de seizoensaanbieding te kunnen voldoen, wilde Jumbo een miljoen kratten extra hebben. Aan dat verzoek kon Heineken naar eigen zeggen niet op zo’n korte termijn voldoen zonder dat afspraken met andere afnemers in het gedrang zouden komen. „Voor een miljoen kratten moet de betreffende productielijn drie weken op volle toeren draaien”, aldus een woordvoerder.
Heineken weerspreekt overigens dat het na de advertentie van Jumbo van de een op de andere dag de bierkraan verder heeft opengedraaid. „We hebben weken gepuzzeld om de capaciteit te vergroten. Door te schuiven in de productie en onze mensen meer te laten overwerken is dat gelukt”, aldus de zegsman. Hij benadrukte dat de brouwer Jumbo van begin tot eind op de hoogte heeft gehouden van dat proces.
Een woordvoerster van Jumbo liet weten dat het supermarktbedrijf nog altijd niet gelooft dat Heineken echt de vraag niet aankon. „Wij blijven vermoeden dat er iets anders aan de hand is”, zei ze. „Maar we zijn blij dat we in ieder geval weer de normale hoeveelheid geleverd krijgen.”