„Heidens” festijn in Kootwijk verontrust christenen
Het Veluwse Kootwijk is binnenkort het toneel van het uit Amerika overgewaaide festival Burning Man (brandende man). Christenen op de Veluwe maken bezwaar tegen het „heidense” festijn.
Ze is „erg” geschrokken. Toen Ria Tessers-Hoogendijk (60) uit Kootwijk onlangs hoorde over het komende festijn, was ze onaangenaam verrast. Bij een speurtocht op internet ging Burning Man haar tegenstaan. „Dit evenement heeft een heidense achtergrond. Dat vind ik erg. Op het evenement worden gebruiken van Kelten en druïden overgenomen. Kenmerkend voor Burning Man is dat er een soort pop wordt verbrand, een ritueel uit het heidendom. Vroeger werden veroordeelden en soms zelfs onschuldigen verbrand om de goden van de natuur gunstig te stemmen.”
Zo’n 750 bezoekers nemen van vrijdag 29 juli tot en met maandag 1 augustus bij het Veluwse Kootwijk deel aan Burning Man. Het is voor het eerst dat in ons land onder die vlag zo’n evenement plaatsheeft.
Burning Man is over komen waaien uit Amerika. Het festijn in de woestijn in de staat Nevada, dat in Amerika een week duurt, trekt jaarlijks tienduizenden mensen. Het evenement wordt afgesloten met een verbrandingsritueel. De ”wicker man”, een houten pop, gaat in vlammen op. De wicker man zou volgens de overlevering gebruikt zijn voor mensenoffers. Burning Man hanteert de zogeheten Ten Principles (tien principes). Enkele principes zijn radicale zelfontplooiing, niet denken maar doen, zaken met elkaar delen, geen rommel achterlaten. Bezoekers moeten een kaartje kopen, maar op het festivalterrein is veel gratis. Beelden op internet van het Amerikaanse festijn tonen onder meer schaars geklede vrouwen en een vlag met een doodskop.
Voor Ria Tessers, aangesloten bij de hersteld hervormde gemeente in Apeldoorn, is duidelijk dat Burning Man „totaal niet past bij het christelijke karakter” van Kootwijk en de gemeente Barneveld, waar het dorp onder valt. Ze protesteerde bij burgemeester Van Dijk.
„Ik vind het erg triest dat hier in de buurt natuurgoden worden aanbeden. Ik zag op internet beelden over uitspattingen op zo’n feest. Het kan gebeuren dat iemand in zijn blootje zijn tent uitkruipt. De zondag is er ook mee gemoeid. In Kootwijk is niet iedereen christelijk, maar zondags is het stil.”
Een „druk bezochte” informatieavond dinsdag in Kootwijk nam haar zorgen niet weg.
Burgemeester Van Dijk van Barneveld verleende een vergunning voor het evenement, dat plaatsheeft op particulier terrein. Alcohol is toegestaan, drugs niet. Drie burgers hebben bezwaar gemaakt tegen het festijn, aldus gemeentewoordvoerder Bertil Rebel.
Wat vindt de gemeente van Tessers principiële bezwaar? „De gemeente heeft geen mening over de inhoud van het programma. Er mogen geen zaken gebeuren die in strijd zijn met de wet. De burgemeester heeft de aanvraag voor een vergunning getoetst op vier gebieden: openbare orde, veiligheid, volksgezondheid en bescherming van het milieu. Op basis van adviezen van veiligheids- en overheidspartners ziet de burgemeester geen aanleiding om de vergunning te weigeren. De organisatie van het evenement geeft aan rekening te houden met de zondagsrust.”
Fractievoorzitter J. van der Tang van de Barneveldse SGP betreurt „ten zeerste” dat het evenement in de gemeente Barneveld plaatsheeft. „Op internet is te zien dat er op het festijn vreemde rituelen plaatshebben. Ik heb er grote moeite mee. Met de burgemeester heb ik over deze kwestie gesproken. Ik heb begrepen dat hij redelijkerwijs geen mogelijkheden heeft om zo’n festijn te weren.”
Saamhorigheid
Fractievoorzitter Rosbergen van de seculiere partij Pro’98, met zes zetels de grootste oppositiepartij in Barneveld, heeft „geen enkel bezwaar” tegen het festijn. „Iedereen moet kunnen doen wat hij of zij wil, zolang je een ander niet heel erg in de weg zit. Ik denk niet dat dorpelingen veel last zullen hebben van het festijn. Ik vind het mooi dat het evenement drijft op saamhorigheid en zelfexpressie.”
Een zegsvrouw van Burning Man Nederland zei vanmorgen desgevraagd dat het festijn „niet heidens” is. „Wij herkennen ons niet in de beelden die de vrouw uit Kootwijk schetst. Burning Man in Nederland is een platform voor creativiteit, vrije zelfexpressie, onvoorwaardelijk openstaan voor anderen, zaken delen met elkaar. Een glas water bijvoorbeeld, of een liedje. De nadruk bij dit evenement ligt niet op gebruiken van Kelten en druïden, als die gebruiken er al zijn. De nadruk ligt op kunst en creativiteit, samenhorigheid en zorg en respect voor de natuur en voor elkaar. Op de informatieavond is dinsdag veel onrust weggenomen.”
De zegsvrouw benadrukt dat de kaartverkoop is beëindigd en dat dit „breed gecommuniceerd wordt.”
Ze keert zich tegen „populistische media-aandacht. Vaak berichten media eenzijdig over Burning Man, omdat dat commercieel interessant voor hen is. Maar Burning Man keert zich tegen commerciële activiteiten. Een van onze tien principes is de omarming van anderen: openstaan voor anderen, met respect voor elkaars meningen. Onjuiste berichtgeving hoort daar niet bij en proberen we tegen te gaan.”
Prof. Paul: Mens staat helemaal centraal
EDE. De mens staat „helemaal centraal.” Voor occultismekenner prof. dr. M. J. Paul typeert dat vooral de beweging Burning Man.
Prof. Paul valt op dat de organisatie Burning Man de nadruk ligt op zelfexpressie. „Op de feesten van Burning Man is het motto: Doe waar je zelf zin in hebt. De autonome mens staat centraal. Er mag van alles en nog wat. Taboes zijn er niet. Mensen dossen zich op allerlei manieren uit. En als ze zonder kleding willen rondlopen, is dat ook goed. Mits je anderen maar niet dwarszit.
Burning Man is typisch een product van deze tijd. Op het festijn heerst ook een soort saamhorigheid. Een van de tien principes is om rekening te houden met het milieu en het festivalterrein netjes achter te laten. Dat is niet verkeerd.”
Paul wil Burning Man niet zonder meer in verband brengen met een herleving van het vroegere heidendom. „Ik wil hier terughoudend in zijn. Het is lastig er een vinger achter te krijgen. Maar ik ben wel wantrouwend. De popverbranding op het festijn kan voor sommigen best een heidens ritueel zijn. De geest die Burning Man ademt, vind ik verkeerd. Het helemaal centraal stellen van de mens is ook een vorm van afgoderij.”
De occultismekenner stelt dat Burning Man „een plan heeft met de maatschappij.” „In de beweging leeft onvrede over de huidige samenleving. Ik las dat ze een 100-jarenplan heeft om de maatschappij te veranderen. Dan schuilt er toch een ideologie achter de feesten.”