Ontvangst Bijbel met uitleg „boven verwachting”
APELDOORN. De achterban van het Reformatorisch Dagblad heeft de Bijbel met uitleg „omarmd.” Die conclusie trekt directeur Bart Visser van de Erdee Media Groep (EMG) een jaar nadat de eerste druk verscheen.
De Bijbel met uitleg bevat de Statenvertaling in de editie van de Gereformeerde Bijbelstichting. Naast de tekst staat een verklaring van oudere woorden en moeilijke begrippen. Onder aan de pagina worden de Bijbelteksten kort uitgelegd. Tientallen predikanten en andere deskundigen werkten aan het project mee.
De introductie van de Bijbel met uitleg is volgens Visser „ver boven verwachting” verlopen. In 2015 werden er ruim 66.000 exemplaren van verkocht, blijkt uit de jaarcijfers die EMG donderdag aan de aandeelhouders presenteerde. De stuurgroep die de uitgave heeft voorbereid, is nog steeds actief. „Reacties van lezers worden besproken en meegenomen bij de voorbereiding van de volgende druk”, zegt Visser desgevraagd.
De Bijbel met uitleg is een uitgave van EMG-dochter De Banier. Onder de vlag van EMG opereren verder het Reformatorisch Dagblad (RD), familieblad Terdege, de beurzen Wegwijs en Naar Buiten, het digitale kenniscentrum Digibron, de nieuwssite rd.nl en diverse andere digitale producten.
Winst
De omzet van EMG steeg van 26,2 miljoen euro in 2014 naar 27,9 miljoen vorig jaar. De winst maakte een sprong van 930.000 naar 1,486 miljoen euro. Volgens directeur Visser droegen alle onderdelen van het bedrijf aan het positieve resultaat bij. „We zijn een gezond bedrijf en we kunnen terugzien op een mooi jaar. Dat neemt niet weg dat we in een moeilijke markt opereren, met dalende abonneeaantallen en online-inkomsten die maar moeizaam van de grond komen. We zijn voortdurend bezig met vernieuwingen om daaraan het hoofd te bieden.”
De betaalde oplage van de papieren editie van het RD liep met 2 procent terug naar ruim 43.500 exemplaren. Daarmee doet de krant het relatief goed (zie kader). Visser: „Dankzij een aantal acties werd de uitstroom kleiner.” De digitale krant (e-paper) telde vorig jaar 4600 lezers. Dat zijn er, na jaren van sterke groei, enkele honderden minder dan in 2014. „We hebben de abonnementsprijs, die erg laag was, in lijn gebracht met de markt.”
De advertentiemarkt blijft onder druk staan. Visser: „Klanten adverteren tegenwoordig anders. Ze plaatsen bijvoorbeeld kleinere advertenties met daarin een verwijzing naar hun eigen website. Aan de andere kant zien we dat bedrijven die naamsbekendheid willen opbouwen de krant nog steeds als een geschikt medium zien. En het aantal personeelsadvertenties trekt duidelijk aan.”
Terdege onderging een restyling, die het blad aantrekkelijker moet maken, met name voor de doelgroep tot 40 jaar. Visser hoopt hiermee de gestage daling van het lezersbestand om te buigen.
Een nieuw project dat in 2015 werd voorbereid, is De Week. Dit magazine, dat op zaterdag verschijnt, bundelt identitaire artikelen uit het RD en richt zich op jongvolwassenen.
De bezorgdienst van het RD wordt sinds enkele jaren ook ingezet voor de verspreiding van (kerkelijke) bladen van derden. Deze EMG-activiteit maakt een sterke groei door. Het aantal verspreide exemplaren steeg vorig jaar van 1,7 naar 2,3 miljoen.
Website
Het aantal bezoekers van de website rd.nl, die momenteel ingrijpend wordt vernieuwd, nam vorig jaar opnieuw toe. Vooral de mobiele variant bleek sterk in trek. Het RD is ook actief op Facebook, Twitter en sinds 2015 op Instagram en LinkedIn. Visser: „Onze achterban doet volop mee aan de digitale revolutie. Het is voor ons een uitdaging om ook op sociale media identitaire content te brengen.”
Over de start van het jaar 2016 is Visser tevreden. Naast andere ingezette vernieuwingen wil EMG het „sterke merk” Reformatorisch Dagblad nadrukkelijker profileren. De merknaam wordt gelinkt aan andere EMG-producten.
De vergadering van aandeelhouders werd geopend door voorzitter Jan Bakker van de raad van commissarissen. Hij wees op het belang van open vensters richting Jeruzalem, naar aanleiding van de geschiedenis van Daniël in de leeuwenkuil uit Daniel 6. „Daniël kon het niet op een akkoord gooien met de wereld.”
Ter afsluiting sprak ds. A. Snoek van de Stichting Reformatorische Publicatie over de geestelijke wapenrusting uit Efeze 6. Hij riep op om te luisteren naar de stem van de Heere en de volledige uitrusting aan te trekken. „Die strijd mogen we met elkaar voeren, onder Zijn naam en Zijn bewind. Zo wordt het rijk van God gebouwd.”
Daling lezersbestand RD vlakt af
Het Reformatorisch Dagblad heeft in vergelijking met andere dagbladen nog altijd een trouwe achterban. In 2015 liep de betaalde oplage terug van 44.440 naar 43.528 stuks, wat neerkomt op een daling van 2 procent. Daarmee vlakt de daling duidelijk af: in 2014 bedroeg die nog bijna 4 procent.
Bij veel andere landelijke kranten was de daling vorig jaar veel sterker, blijkt uit cijfers van het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM). De Telegraaf, met 415.000 betalende lezers de grootste krant van Nederland, zag 9 procent van zijn papieren oplage verdampen. Ook NRC Handelsblad (-9 procent) en nrc.next (-19 procent) verloren fors terrein. De oplage van het AD pakte in 2015 3 procent lager uit. Alleen de Volkskrant (+2 procent) en Trouw (+2 procent) haalden meer betalende lezers binnen in vergelijking met 2014.
Bij de kleinere christelijke kranten wist het Nederlandse Dagblad, dat in 2014 met een behoorlijke terugloop kampte, een relatief sterke groei te behalen. De betaalde oplage steeg met ruim 5 procent, van 21.544 naar 22.681 exemplaren. Het Friesch Dagblad, dat in 2013 werd overgenomen door NDC Mediagroep (uitgever van de Leeuwarder Courant), verloor vorig jaar 1.900 lezers (15 procent) en kwam uit op een betaalde oplage van 11.190 exemplaren.
Bij de regionale dagbladen daalde de oplage van De Gelderlander met 6 procent, van de Provinciale Zeeuwse Courant met 5 procent en van de Barneveldse Krant met 4 procent.