Binnenland

„Nexit leeft steeds meer op social media”

AMSTERDAM (ANP). Op sociale media wordt steeds meer gesproken over een referendum in Nederland over uittreding uit de Europese Unie. De term ‘nexit’ wordt nadat de Britten voor een brexit stemden, steeds vaker gebruikt. Dat blijkt uit een analyse van socialmediamonitor Buzzcapture.

24 June 2016 11:03Gewijzigd op 16 November 2020 04:29

Op de dag van het Britse referendum werd op onder meer Twitter en Facebook ongeveer 1500 keer gesproken over een nexit. Dat was vrijdagochtend om 10.30 uur al 5000 keer.

Ook in buitenlandse media wordt gesproken over de mogelijkheid dat Nederlanders zullen aandringen op een eigen referendum. Zo berichtte de Britse versie van Metro over een mogelijk nexit met een foto van PVV-leider Geert Wilders erbij.

De naam van Wilders, die zegt ook een referendum uit te schrijven als hij na de verkiezingen volgend jaar premier zou worden, wordt online ook opvallend vaak genoemd in combinatie met de term nexit. Vrijdag gebruikte ongeveer een op de zeven mensen die het over een nexit hadden ook de naam van de PVV-voorman.

Het is lastig om uit de reacties een betrouwbaar beeld op te maken of er meer steun is voor een nexit. Wel is een tweet van EenVandaag waaruit een meerderheid van 54 procent zou blijken voor een referendum vaak geretweet. Dat geldt overigens ook voor een Facebook-bericht van premier Mark Rutte, die eerder zei dat Nederlanders geen referendum willen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer