Lagere winst kledingketen H&M
STOCKHOLM (ANP/BLOOMBERG). De Zweedse kledingketen H&M heeft in zijn tweede kwartaal een lagere winst behaald. De verkoop stond onder druk door het koele en natte voorjaarsweer in Europa en de sterke dollar zorgde daarnaast voor hogere inkoopkosten. Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers.
De winst voor belastingen in het eind mei afgesloten kwartaal bedroeg 7 miljard kroon (751 miljoen euro), een daling van 17 procent ten opzichte van een jaar eerder. Volgens topman Karl-Johan Persson had H&M het vooral in maart en april lastig door de slechte weersomstandigheden in veel van zijn markten, maar gingen de zaken in mei beduidend beter.
De omzet ging met 5 procent omhoog tot 54,3 miljard kroon, wat de zwakste verkoopgroei in drie jaar is. H&M moest meer kleding met korting verkopen, waardoor de winstmarge daalde.
Het bedrijf wil dit boekjaar 425 nieuwe winkels openen, onder meer in Nieuw-Zeeland en Cyprus. H&M telt momenteel meer dan 4000 vestigingen in 62 landen.