TaxiDirekt aan rand van faillissement
De Amsterdamse taxicentrale TaxiDirekt verkeert aan de rand van het faillissement. TaxiDirekt vroeg de gemeente Amsterdam om 250.000 euro financiële steun, maar de gemeente wees het verzoek af.
Directeur F. van Nimwegen hoopt de gemeente nog op andere gedachten te brengen. Anders is faillissement onafwendbaar.
Bij TaxiDirekt zijn nog ongeveer dertig chauffeurs aangesloten. In hoogtijdagen bedroeg dit tegen de 200 chauffeurs. „De taxioorlog (begin 2000) is een belangrijke factor in het ontstaan van de problemen”, zegt Van Nimwegen.
„We waren een snel groeiend bedrijf. De taxioorlog veranderde de centrale in een crisiscentrum. Het vertrouwen van de chauffeurs daalde. Ze durfden soms niet te rijden en daardoor konden de klanten niet altijd op ons rekenen”, aldus Van Nimwegen. TaxiDirekt probeerde na een halfjaar het vertrouwen terug te winnen, maar daarvoor ontbreekt het aan voldoende financiële middelen.
TaxiDirekt meent dat de gemeente belang heeft bij een tweede, betrouwbare centrale. Taxicentrale Amsterdam (TCA) was jarenlang monopolist op de Amsterdamse taximarkt. De komst van TaxiDirekt in 1998 bracht daar niet zonder slag of stoot verandering in. De TCA-chauffeurs dulden geen concurrentie. Ook niet na de invoering van de nieuwe Taxiwet per 1 januari 2000, waarmee de taximarkt werd vrijgegeven. Het leidde tot de zogeheten taxioorlog.
Nieuwkomer TaxiDirekt lijkt nu het onderspit te moeten delven. Inmiddels zijn ook veel zelfstandige taxichauffeurs in Amsterdam actief, maar TCA is zijn grootste concurrent bijna kwijt.
Wethouder S. Bruines (Taxizaken) zei donderdag op de lokale televisiezender AT5 dat het niet op de weg van de gemeente ligt om particuliere bedrijven te hulp te schieten. „Daarvoor ontbreekt wettelijk de mogelijkheid”, aldus Bruines. Directeur Van Nimwegen meent dat als de gemeente wil er ook een weg te vinden is voor financiële steun.
TCA-voorman H. Janmaat noemde het op AT5 „spijtig” dat TaxiDirekt verloren dreigt te gaan. De centrales kwamen onlangs wat dichter bij elkaar te staan in een gezamenlijke strijd tegen de ongebreidelde groei aan taxiondernemers in de hoofdstad.