Brussel: Frans en Duits minimumloon oneerlijk
BRUSSEL (ANP). De Franse en Duitse regelgeving over minimumlonen voor de transportsector beperkt het vrij verkeer van goederen en diensten, vindt de Europese Commissie. Brussel neemt daarom juridische stappen tegen de twee landen.
Ook buitenlandse vervoerders die door Frankrijk of Duitsland rijden moeten hun chauffeurs het minimumloon betalen. De commissie steunt het principe van een minimumloon, maar vindt de gevolgen daarvan in dit geval „disproportioneel”. Onder meer Poolse en Tsjechische transportbedrijven hadden bezwaar gemaakt, omdat ze in hun ogen te veel loon moeten betalen.
„Voor Nederland als transportland is dit funest”, aldus Wim van de Camp, die namens het CDA in het EU-parlement zit. „We moeten de interne markt beschermen tegen dit soort maatregelen.” Ook hij steunt het principe van het minimumloon, „alleen mag dit niet leiden tot het opwerpen van nieuwe barrières waardoor onze chauffeurs met nog meer administratieve lasten geconfronteerd worden”.
Naar de minimumloonregels in Duitsland had Brussel vorig jaar al een onderzoek ingesteld en daarop volgt nu een nieuwe aanmaning. De Franse wetgeving wordt 1 juli van kracht. De reacties van beide landen hebben de zorgen niet weggenomen, aldus de commissie donderdag. De landen hebben nu twee maanden de tijd om te reageren.
Een groep van zo’n veertig Europarlementariërs trok onlangs aan de bel over de „protectionistische” praktijken. Zij verwelkomen de druk op Frankrijk, maar begrijpen niet waarom de Europese Commissie in het geval van Duitsland zo „pijnlijk langzaam” handelt.