Merk V&D keert toch weer terug
AMSTERDAM (ANP). V&D mag dan zijn omgevallen, de merknamen van de failliete warenhuisketen krijgen toch een tweede leven. Een samenwerkingsverband van winkelondernemers, waaronder Roland Kahn, heeft alle merkrechten, domeinnamen en andere intellectuele eigendomsrechten uit de boedel gekocht. Dat maakten de curatoren van V&D donderdag bekend.
Mogelijk kunnen consumenten binnenkort dus weer V&D-dekbedovertrekken en kleding van een V&D-huismerk als Soho aanschaffen. Ook bekende termen als ‘Prijzencircus’ zijn door de curatoren aan de ondernemers verkocht. De kopers zeggen zo veel mogelijk samen te werken met de vroegere leveranciers van V&D. Maar ze willen ook in zee gaan met nieuwe partijen.
Een van de kopers is CoolCat-baas Roland Kahn. Dat is de man die eerder dit jaar V&D nog wilde redden, maar hij kreeg zijn plannen toen uiteindelijk niet rond. Ook Kahns zakenpartner Jaco Scheffers en voormalig Hema-topman Ronald van Zetten doen mee. Speciaal voor het voortzetten van de merken van V&D hebben ze het samenwerkingsverband Retail Ventures opgezet.
Van Zetten krijgt de leiding over de nog op te starten webwinkel, compleet met een app en andere denkbare toepassingen. De ondernemers zeggen de site zo snel mogelijk „live” te willen hebben, maar hebben hun plannen nog niet volledig uitgewerkt. „We zijn vol plannen om V&D weer een sterk en gezond merk van alle Nederlandse consumenten te maken. In eerste instantie online, maar op termijn wellicht ook weer in het Nederlandse straatbeeld”, liet Van Zetten weten.
V&D ging eind vorig jaar failliet, waardoor duizenden mensen hun baan verloren. Alleen voor ruim vijftig zelfstandige filialen van La Place bleek een doorstart mogelijk. Supermarktbedrijf Jumbo, dat La Place overnam, werkt er inmiddels hard aan om het aantal vestigingen van La Place komende tijd weer uit te breiden. Donderdag werd bekend dat het restaurant in het voormalige pand van V&D aan het Rokin in Amsterdam vrijdag weer opengaat.
De curatoren van V&D brengen voorlopig nog geen financiële details van de overname van de merknamen naar buiten.