Economie

Weidevogelmelk voortaan in de supermarkt

IDZEGA (ND). Dat het slecht gaat met de weidevogels gaat veel mensen in Friesland aan het hart, merkt Catharinus Wierda, medeoprichter van Het Boerengilde, een collectief van twaalf melkveehouders in het noorden. Met het nieuwe zuivelmerk Weide Weelde kun je als consument een steentje bijdragen aan het behoud van de weidevogel. Gisteren werd in Idzega het nieuwe merk gelanceerd.

Theo Klein
8 June 2016 10:46Gewijzigd op 16 November 2020 04:06
Betrokken tijdens de lancering van de weidevogelmelk. beeld Simon Bleeker
Betrokken tijdens de lancering van de weidevogelmelk. beeld Simon Bleeker

De boeren die de melk voor dit merk leveren, maaien later, bemesten het land minder voor een kruidenrijke weide en zorgen voor nattere stukken wei. Allemaal maatregelen die het leven van de weidevogel een stuk aangenamer maken en het Friese platteland weer vogelrijker. Maar ze maken de bedrijfsvoering ook duurder. Vandaar een eigen collectief dat de boeren voor die extra kosten tegemoetkomt. Wierda: „Per verkocht pak zuivel gaat er 2 cent naar een fonds waar de extra zorg van de boeren voor de natuur uit wordt betaald.”

Opvallend genoeg kost de melk in de winkel niet meer dan de gewone melk. „Dat verbaast veel mensen, merken we. Maar er zit veel ruimte tussen de prijs die de boer krijgt voor zijn melk en wat je als consument in de winkel betaalt. Natuurlijk worden er kosten gemaakt voordat de melk in de schappen staat. Maar in dat traject hebben we toch ruimte voor de vergoeding gevonden.”

Kostenverdeling

Wie er in de keten voor de extra kosten opdraait kan Wierda niet zeggen. „Die kostenverdeling is ook bij de gewone melk bij boeren niet bekend.”

De Weide Weeldekoeien staan ook langer in de wei dan de weidemelkkoe. „Die koeien staan 120 dagen per jaar in de wei, onze koeien 180 dagen. Bovendien laten onze boeren het jongvee bij de oudere koeien in de wei zodat ze ook leren grazen.”

Het Weide Weeldeassortiment bestaat voorlopig uit melk, karnemelk, yoghurt en twee vruchtenyoghurts. Jumbo is de eerste supermarkt die het vanaf vandaag door heel Nederland in de winkelschappen heeft staan. Op korte termijn zijn de producten ook verkrijgbaar bij winkels van andere supermarktketens als Poiesz, Deen en PLUS.

Cappuccino

Wierda hoopt ook dat een koffieketen als Starbucks voor hun melk kiest. „Als er in de Randstad cappuccino over de toonbank gaat met Weide Weeldemelk, heeft dat impact en zal het meer mensen bewust maken.” De twaalf deelnemende boeren produceren met hun bedrijven zo’n 10 miljoen liter voor het nieuwe zuivelmerk. Er is een wachtrij voor meer boeren die aan willen sluiten. Angst dat de consument de Weide Weelde links laat liggen heeft Wierda niet. „Het lot van de weidevogel leeft sterk bij de mensen, zeker in Friesland. Als je ze door onze melk te kopen kunt helpen, dan laat je dat toch niet?”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer