Rotterdam gaat Kop van Zuid afbouwen
Rotterdam maakt zich op om de Kop van Zuid af te bouwen. Voor de nieuwe wijk Parkstad gaan in 2006 de eerste palen de grond in, zo maakte de gemeente woensdag bekend. De wijk komt op de plaats van een groot spoorweg- en tramemplacement op de zuidelijke Maasoever.
Volgens stedenbouwkundige Riek Bakker kunnen door Parkstad eindelijk de bestaande wijken in Rotterdam-Zuid aan elkaar „groeien.”
Het plan, deze week in concept goedgekeurd door het stadsbestuur, bestaat uit twee fases. In de eerste fase (kosten 94,9 miljoen euro) worden duizenden woningen en een groot park aangelegd. In de tweede fase, vanaf 2012, moet een nieuw stedelijk centrum rond het huidige NS-station Rotterdam-Zuid verrijzen.
Het plan voorziet in de bouw van een nieuwe stadsbrug over de Maas, die Parkstad met de noordelijke Maasoever (Kralingen) verbindt. Het is nog onduidelijk of deze derde brug, naast de Erasmusbrug en de Willemsbrug, er ook komt. „Dat moet het stadsbestuur later beslissen. Misschien ligt de prioriteit dan wel bij de ontwikkeling van het woon/werkgebied in de Waalhaven, en kiezen we daar voor een brug”, aldus wethouder Marco Pastors.
Het masterplan wordt nog voor advies voorgelegd aan de betrokken deelgemeenten Feijenoord en IJsselmonde. Daarna moet de gemeenteraad het definitief vaststellen.
Het grootste deel van de Kop van Zuid, direct gelegen achter de Erasmusbrug, is al af. Met de brug en de nieuwbouw tilde Rotterdam het centrum over de Maas heen. ”Rotterdam-Zuid” had tot dan toe altijd een wat slechter imago dan ”Noord”.
Direct achter de brug zijn duizenden nieuwe woningen gebouwd. Het gebied kreeg markante herkenningspunten zoals het nieuwe Luxor-theater en de nieuwbouw van de rechtbank en de Belastingdienst. Voor een goede verbinding tussen de rijke wijk Kop van Zuid en de armere omliggende wijken lag het spooremplacement echter altijd in de weg.
„De grote winst van het plan Parkstad is dat de wijken aan elkaar vast komen te liggen en dat dwarsverbanden ontstaan”, aldus Riek Bakker, die de plannen voor de Kop van Zuid ontwikkelde.
Parkstad ontleent zijn naam aan een park dat midden in de wijk komt te liggen. Het plan voorziet ook in een recreatieve wandel- en fietsroute langs de Maas. Het station moet een knooppunt worden van spoor, trams en wegverkeer, omgeven door een bruisend centrum van woningen, bedrijven, winkels en cultuur.