Winst- en omzetgroei voor Ahold
ZAANDAM (ANP). Ahold heeft de winst en omzet in het eerste kwartaal zien groeien. Het supermarktconcern dankt dat naar eigen zeggen aan „solide prestaties” in zijn winkels en een aanhoudend sterke toename van de onlineverkopen.
Ahold realiseerde een winst van 241 miljoen euro, zo maakte het woensdag bekend. Dat is 13,1 procent meer dan een jaar eerder. De opbrengsten kwamen uit op bijna 11,8 miljard euro, 4,3 procent meer dan in de eerste drie maanden van vorig jaar. Het onderliggend bedrijfsresultaat groeide met circa 15 procent tot 449 miljoen euro.
Het concern zag de consumentenomzet online met ruim 27 procent aandikken. In Nederland stegen de verkopen van bol.com en ah.nl zelfs met meer dan 30 procent, zo merkte topman Dick Boer op. In de Verenigde Staten zag internetdochter Peapod, die vorig jaar nog met tegenslagen kampte, de verkopen weer flink aantrekken.
De onlineactiviteiten verkeren nog altijd in een investeringsfase. Dat betekent dat de groeiende verkopen bij bol.com nog geen winst in het laatje brengen. Ahold denkt echter dat er online nog meer omzetgroei te behalen valt en geeft dat momenteel prioriteit.
Albert Heijn kreeg afgelopen kwartaal daarnaast meer klanten over de vloer. De grootgrutter schrijft het eigen succes deels toe aan een spaaractie voor bestek en een tweede moestuintjesactie. Beide campagnes zorgden ervoor dat de verkopen omhooggingen, aldus het supermarktmarktconcern. In Nederland draaide Ahold alles bij elkaar 4,9 procent meer omzet, in totaal ruim 3,9 miljard euro. De bedrijfswinst groeide hier met bijna 14 procent tot 189 miljoen euro.
Boer was ook verheugd over de „bemoedigende prestaties” in Tsjechië, waar de opbrengsten van de grotere voormalige SPAR-winkels verder verbeterden.
Ahold verwacht dat de operationele marges van zijn afzonderlijke bedrijfssegmenten de trend van de afgelopen tijd in de rest van dit jaar zullen voortzetten. Het concern meldde woensdag verder dat „goede voortgang” is geboekt in de voorbereidingen voor de fusie met het Belgische Delhaize. De deal wordt naar verwachting medio dit jaar afgerond.