Gebruik van mobiele adblockers met 90 procent gestegen
Het aantal smartphonebezitters dat gebruik maakt van adblockers om advertenties op websites te blokkeren is het afgelopen jaar wereldwijd met 90 procent toegenomen. Opvallend genoeg is het percentage Europeanen dat dergelijke software gebruikt nog laag: slechts drie procent.
Dat blijkt uit onderzoek van PageFair, een bedrijf dat zegt uitgevers te helpen om adblocking software te omzeilen.
Uit het rapport van PageFair blijkt dat adblockers vooral populair zijn in opkomende markten als China, India en Pakistan. In deze regio heeft 36 procent van de smartphonebezitters een adblocker geïnstalleerd.
In Europa en Noord-Amerika maakt een relatief beperkt aantal mensen gebruik van mobiele adblockers. In Europa heeft 3 procent dergelijke software op zijn telefoon, in Noord-Amerika is dat 2 procent. Dat zijn 4,3 miljoen Amerikanen, weinig in vergelijking met de 159 miljoen Chinezen die wel advertenties blokkeren. Exacte cijfers voor het gebruik van mobiele adblockers in Nederland zijn niet bekend.
Volgens de onderzoekers is het slechts een kwestie van tijd voordat het gebruik van mobiele adblockers ook in het westen gemeengoed wordt. Uitgevers maken zich zorgen over de opkomst van deze software, omdat zij een groot deel van hun inkomsten uit advertenties halen.