„Leerkrachten moeten van zich laten horen”
De Tweede Kamer vindt dat leerkrachten meer van zich moeten laten horen bij de vernieuwing van het onderwijsprogramma dat bekendstaat als ”Onderwijs2032”.
De leerkrachten moeten „eigenaar zijn van dit proces”, zo stelde PvdA-Kamerlid Ypma woensdag in de Tweede Kamer tijdens een overleg over de onderwijsvernieuwing in het basisonderwijs.
De afgelopen maanden hebben onderwijsgevenden protest aangetekend tegen het advies Onderwijs2032, dat in januari is gepresenteerd. Daarin staat onder andere dat er meer aandacht moet komen voor burgerschap, mediawijsheid en programmeren. Met name het onderdeel dat er meer vakoverstijgend gewerkt moet worden, stuit op verzet. Ook vinden leerkrachten dat ze nauwelijks zijn gehoord.
Op grond van deze klachten heeft staatssecretaris Dekker besloten om een pas op de plaats te maken, zodat leerkrachten, ouders en leidinggevenden de tijd krijgen om hun mening te laten horen. Dat kan tot 1 november.
In de Tweede Kamer bestaat geen draagvlak voor het vakoverstijgend werken. In Onderwijs2032 staat dat de bestaande vakken in drie leerdomeinen geclusterd moeten worden: mens en maatschappij, natuur en technologie, en taal en cultuur.
„Als Onderwijs2032 de invoering van brede vakken inhoudt, mag het proces van mij direct stoppen”, zo stelde CU-Kamerlid Bruins. Zijn SGP-collega Bisschop wil ook geen overstijgende vakken. Hij vindt dat het gesprek over onderwijsvernieuwing door moet gaan, maar wel van onderaf.