Nederlanders aten in 2003 meer vis
Nederlanders hebben vorig jaar meer vis gegeten. In totaal werd er 13 procent meer vis verkocht. Garnalen, mosselen, gerookte zalm en diepvriesvis zijn populair.
Onderzoeksbureau GfK bracht de Nederlandse visconsumptie in opdracht van het Nederlands Visbureau in kaart. De resultaten werden woensdagmorgen gepresenteerd.
Meer huishoudens zijn vis gaan eten, zo blijkt. Gemiddeld genomen koopt 67 procent van de huishoudens in Nederland verse vis. Vijftigplussers zijn de belangrijkste kopersgroep. Maar liefst 77 procent van hen eet verse vis.
Van de groep jongeren onder de 35 jaar koopt de helft wel eens verse vis. Zij blijven dus ver achter. Het Nederlands Visbureau wil hier met zijn campagne ”Vandaag is het mijn Visdag” verandering in brengen. „We zien dat jongeren in restaurants wel kiezen voor vis, maar dat vis in het eetpatroon nog geen vaste plaats heeft”, aldus Tilly Sintnicolaas van het Nederlands Visbureau. Veel jonge consumenten weten simpelweg niet veel over vis.
De totale bestedingen aan vis, schaal- en schelpdieren bij viswinkel, kraam en supermarkt kwamen vorig jaar uit op 365 miljoen euro, een omzettoename van 9 procent. Hollandse garnalen boekten vorig jaar de grootste afzetstijging: 50 procent. Een prijsdaling en een promotiecampagne zijn de oorzaak.
De afzet van gerookte zalm nam met 36 procent toe doordat meer discounters deze vissoort in het assortiment opnamen. Het mosselseizoen is in 2003 veel beter verlopen dan het jaar daarvoor. Een volumestijging van 36 procent was het gevolg.
Ook diepvriesvis liet met een omzetstijging van 25 procent positieve resultaten zien. Binnen het segment ”naturel verse vis” is vooral tilapia een grote groeier. Deze vissoort werd vijf jaar geleden succesvol door de visdetailhandel in Nederland geïntroduceerd als vervanger van kabeljauw.