Modewinkels van M&S draaien minder
Niet alleen warenhuisketen V&D geldt als een zorgenkindje van moederconcern Vendex KBB. Ook de modewinkels van M&S presteerden het afgelopen halfjaar ver beneden de maat.
In een toelichting op de jaarcijfers Vendex KBB gaf topman E. Hamming dinsdag aan dat de kleding in de 417 winkels van M&S in Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland „achteraf gezien” te hoog geprijsd was. Het resultaat van de groep Fashion (waartoe ook Hunkemöller en Claudia Sträter behoren) daalde het afgelopen boekjaar met 24 procent. De teruggang werd geheel veroorzaakt door de tegenvallende resultaten bij M&S.
Na een goed eerste halfjaar moest M&S noodgedwongen al vroeg in het seizoen beginnen met afprijzen van de wintercollectie. Hamming: „Dit heeft te maken met aldisering van de markt. Consumenten houden prijzen buitengewoon scherp in de gaten.” Door de opruiming kwamen de marges en het resultaat onder druk te staan. Inmiddels heeft het bedrijf maatregelen getroffen. Het heeft de verkoopprijzen op onderdelen verlaagd en de collectie aangepast.
De groep Fashion is bij Vendex KBB goed voor een omzet van 457 miljoen euro. Het detailhandelsresultaat bij mode zakte van 46 miljoen naar 35 miljoen euro.
Consultant J. Kessels van bedrijfsadviesbureau Nolan Norton denkt dat M&S „een ongelukkige keuze heeft gemaakt in de collectie.” Kessels vermoedt dat de kleuren te gedurfd waren voor de behoudende doelgroep van vrouwen boven de 35 jaar. „Ze wisten de juiste snaar net niet te raken. Daar is het deels misgegaan. Ik denk echter dat dit wel te herstellen valt. De problemen lijken me niet structureel.”
M&S profileert zich als ”discount-boutique”. De winkelketen bestaat ruim 35 jaar. M&S heeft een eigen confectiebedrijf, dat verantwoordelijk is voor de productie van een groot deel van de collectie. De klanten zijn volgens het concern op de hoogte van de nieuwe modekleuren en trends. Het zegt dat de klanten het belangrijk vinden dat zij de juiste kleding kunnen vinden en prijzen kunnen vergelijken.