Economie

’Consumenten zijn de dupe van surseance Megapool’

Consumenten zijn ook de dupe van de surseance van elektronicaketen Megapool. De Consumentenbond heeft al tientallen klachten van verontruste klanten van Megapool binnengekregen.

ANP
6 April 2004 17:22Gewijzigd op 14 November 2020 01:07

Zo hebben sommige klanten al een aanbetaling gedaan, maar kunnen nu bijvoorbeeld hun televisie of radio niet ophalen. De meeste winkels zijn namelijk dicht. Bij een faillissement van Megapool raken ze waarschijnlijk hun geld kwijt, aldus de bond dinsdag.

Ook komt het voor dat gerepareerde producten in gesloten filialen van Megapool staan. Andere klanten hebben een artikel door een bedrijf laten repareren onder de voorwaarde dat Megapool de rekening betaalt. Zij moeten nu echter zelf opdraaien voor de kosten.

De keten van 126 elektronicawinkels heeft maandag uitstel van betaling gekregen. Het bedrijf kan nu in betrekkelijke rust kijken naar mogelijke oplossingen. In Nederland zijn 79 winkels gesloten. In België gaat het om zestien zaken. Ook de distributiecentra in Tiel en Ede zijn voorlopig gesloten. De 47 franchisezaken blijven voorlopig open. Megapool had last van de felle concurrentie in de branche.

Klanten die al een aanbetaling hebben gedaan, zitten volgens de Consumentenbond met het grootste probleem. Als het concern failliet gaat, kunnen zij waarschijnlijk naar hun geld fluiten. Ook bij een overname van Megapool door een ander bedrijf blijft het onzeker of ze de aanbetaling terugkrijgen. „Worden dan alleen de lusten overgenomen, of ook de lasten", vroeg de woordvoerster van de bond zich af.

Megapool praat met diverse partijen over een mogelijke overname en doorstart. Het doel is om zoveel mogelijk arbeidsplaatsen te behouden. Bij het concern werken in totaal 1100 mensen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer