Economie

Bloemenbranche positief over moederdagverkoop

AALSMEER (ANP). Het zonnetje lacht de Nederlandse bloemenhandel dit weekend toe. Door de gunstige weersverwachting is brancheorganisatie VGB „positief gestemd” over de verkopen voor Moederdag, in Nederland en daarbuiten. Reacties uit de achterban van de vereniging laten weinig te wensen over.

7 May 2016 08:08Gewijzigd op 16 November 2020 03:22

„Persoonlijk denk ik dat dit een van de beste Moederdagen wordt”, zegt directeur Paul Goedegebuure van exporteur Goedegebuure & De Mooij in Ede. „Het lijkt erop dat wij een goede Moederdag tegemoet gaan”, zegt ook directeur Marius Dekker van exporteur DGI. „De eerste tekenen van onze klanten geven aan dat alle seinen op groen staan.”

De VGB kan geen overkoepelende verkoopprognose voor Moederdag geven. Directeur Robert Roodenburg rekent er wel op dat tuincentra door het mooie weer dit weekend drukker bezocht worden. Daarbij is het door Hemelvaartsdag een relatief lang weekend. Ook dat is positief voor de bloemenverkoop, aldus de branchevoorman.

Moederdag is voor bloemisten traditioneel de drukste dag in het jaar. Daarom was het voor de handel wel lastig dat bloemenveiling Royal FloraHolland met Hemelvaart gesloten was. Volgens Roodenburg merkt de consument daar evenwel niks van.

Door het economisch herstel in Europa gaat het de laatste tijd in het algemeen ook weer wat beter met de bloemenbranche. Volgens cijfers die FloraHolland heeft verstrekt, leverde de verkoop van bloemen en planten op het continent vorig jaar 32,5 miljard euro op, een stijging van 0,5 procent ten opzichte van 2014. In Nederland werd zelfs voor ruim 13 procent meer verkocht.

Het aantal mensen dat iets aan Moederdag doet, is al jaren redelijk stabiel. Een enquête van onderzoeksbureau Q&A onder ruim 1200 consumenten wijst uit dat zondag opnieuw iets meer dan zes op de tien Nederlanders hun moeder in het zonnetje willen zetten. De verwachte gemiddelde besteding zou wel iets hoger liggen dan een jaar terug.

Een andere peiling, van marktvorser Ipsos, laat zien dat bloemen nog altijd het meest populaire cadeautje zijn waarmee mensen hun moeder willen verrassen. Rozen zijn daarbij favoriet. Ook parfum en chocola worden vaak gegeven.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer