Kellogg ziet verkopen verder afnemen
BATTLE CREEK (ANP/BLOOMBERG). De Amerikaanse producent van onder meer ontbijtgranen Kellogg heeft zijn omzet in het eerste kwartaal met 4,5 procent zien dalen. De vooral door wisselkoerseffecten veroorzaakte daling kon slechts ten dele worden gecompenseerd met kostenbesparingen.
Vooral de ontbijtdivisie in de Verenigde Staten heeft het al een tijdje moeilijk, omdat Amerikanen ’s ochtends minder van de koolhydraatrijke cornflakes en andere graanproducten eten. Daar staat tegenover dat jongeren de producten van Kellogg vaker weten te vinden als tussendoortje.
Het bedrijf, dat ook eigenaar is van chipsmerk Pringles, zag zijn kwartaalopbrengsten teruglopen van 3,6 miljard dollar naar 3,4 miljard dollar. De nettowinst kwam uit op 175 miljoen dollar, tegen 227 miljoen een jaar eerder.
Kellogg verhoogde zijn verwachtingen voor de winst die dit jaar kan worden gehaald, naar 4 tot 4,07 dollar per aandeel. De omzet neemt, bij constante wisselkoersen, naar verwachting met 4 tot 6 procent toe.