Adidas zet merendeel golfactiviteiten te koop
HERZOGENAURACH (ANP). Adidas werkt aan een verkoop van het overgrote deel van zijn golfactiviteiten. De Duitse sportschoenenfabrikant blijft alleen onder het eigen merk golfkleding en -schoenen verkopen, en zet merken als TaylorMade, Adams en Ashworth in de etalage.
Adidas heeft de afgelopen tijd de strategische opties van zijn kwakkelende golfactiviteiten in kaart gebracht. Naar aanleiding daarvan heeft het bedrijf besloten in gesprek te gaan met mogelijke kopers voor de genoemde merken, liet het woensdag weten.
Daarnaast publiceerde Adidas de resultaten over het eerste kwartaal. Daarin groeide de omzet met 17 procent tot een recordniveau van 4,8 miljard euro. De nettowinst ging omhoog van 221 miljoen naar 351 miljoen euro.
Met name in Noord-Amerika, China en West-Europa zag Adidas de verkopen sterk toenemen. Vooral voetbal- en hardloopschoenen van het merk met de drie strepen gingen fors vaker over de toonbank. Topman Herbert Hainer sprak van een „krachtig begin” van het jaar.
De goede cijfers zijn voor het bedrijf aanleiding de prognoses voor heel 2016 te verhogen. Het rekent nu op een omzetgroei, geschoond voor wisselkoerseffecten, van circa 15 procent. Dat was eerder tussen de 10 en 12 procent. De nettowinst zal naar verwachting met 15 tot 18 procent toenemen.