Nederlanders halen steeds vaker nieuws van internet
Steeds meer Nederlanders halen het nieuws van internet. Na de televisie en de radio staat internet als nieuwsbron nu op de derde plaats. Dat blijkt uit een onderzoek van Interview NSS, waarvan de resultaten dinsdag bekend zijn gemaakt.
Het bureau ondervroeg in opdracht van IAB Nederland 1200 huishoudens over de hoeveelheid tijd die zij besteden aan mediaconsumptie. De televisie blijft met 39 procent het belangrijkste medium, gevolgd door radio (37 procent). Internet neemt 17 procent van de tijdsbesteding in. Hoger opgeleiden en mensen met hogere inkomens besteden meer van hun tijd aan het gebruik van digitale bronnen ten koste van andere media.
Directeur Igor Beuker van IAB Nederland: „Het zijn opvallende uitkomsten. Jongeren van 15 tot en met 24 jaar gebruiken digitale media als vast onderdeel van het dagelijkse leven en zijn gewend om verschillende media tegelijk te consumeren. Ook hebben consumenten steeds vaker de voorkeur om internet te gebruiken om zich op aankopen te oriënteren.
Uit het onderzoek blijkt dat internet in tijdsbesteding de dagbladen (9 procent) en tijdschriften (4 procent) ruimschoots is gepasseerd. Internet heeft de laatste jaren een snelle ontwikkeling doorgemaakt. Zo had in 1996 15 procent van de bevolking internettoegang, eind 2003 was dit gestegen tot 70 procent. „Een ontwikkeling die we nauwlettend in de gaten houden is de snelle groei van breedbandinternet”, aldus Robert Schueler, onderzoeksdirecteur van Interview NSS. „Breedband is namelijk een belangrijke driver voor de tijdsbesteding aan internet.”