Organisatie Tear boerde goed in 2015
ZEIST. De christelijke hulp- en ontwikkelingsorganisatie TEAR heeft een goed jaar achter de rug.
In 2015 steeg het aantal inkomsten met 5 miljoen naar 12,6 miljoen euro. Het aantal structurele gevers steeg met 3 procent ten opzichte tot 13.000. Dat bleek gisteren uit het jaarverslag van de organisatie over 2015.
Het grootste deel van de inkomstenstijging komt door toegenomen overheidssubsidies met 3,6 miljoen. Die komen uit een nieuw noodhulpfonds, via welke Tear Irak, Nepal, Nigeria, Ethiopië en de Centraal-Afrikaanse Republiek helpt. Tear wil niet afhankelijk worden van deze bron.
De eigen fondsenwerving steeg met 7 ton, met name door legaten, tot 5,5 miljoen euro. De opbrengsten van acties van derden (onder andere de studentenrestaurants Happietaria) groeide met 4,5 ton na 1,3 miljoen euro en die van gezamenlijke acties met bijna 2 ton naar 430.000 euro.
De organisatie maakte vrijdag ook bekend dat Ricco Voorberg, voorganger van de Amsterdamse PopUp Kerk, ambassadeur van Tear wordt, naast onder meer voorganger Jurjen ten Brinke.