Kabinet wil snellere treinreis naar Brussel
DEN HAAG (ANP). Eind 2017 moet de treinreis tussen Amsterdam en Brussel een half uur korter zijn dan nu. Het is een van de afspraken die staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) met de NS maakt om het vervoer over de hogesnelheidslijn HSL-Zuid snel te verbeteren.
Het kabinet reageerde vrijdag op de aanbevelingen van de parlementaire enquêtecommissie die het debacle met de Fyra onderzocht. De opdracht is volgens Dijksma duidelijk: „Scherpe afspraken met NS moeten tot resultaten leiden, en tot meer tevreden reizigers. Dat is het doel.”
De NS zei vrijdag binnen twee jaar de aan haar toewijsbare uitval van treinen op het HSL-traject met circa 60 procent te willen verminderen. „Het doel is de uitval naar een aanvaardbaar niveau terug te dringen”, aldus de NS.
Ook bij spoorbeheerder ProRail moet het een en ander veranderen. Het kabinet erkent dan wel dat ProRail part noch deel heeft aan het mislukken van de Fyra, maar wil toch de spoorbeheerder veranderen in een publieksorganisatie. De ondernemingsraad (or) van ProRail reageerde boos en teleurgesteld op dit plan. De or noemt de verandering een kostbare maatregel die er niet voor gaat zorgen dat het treinverkeer beter gaat lopen.
In de Tweede Kamer is wisselend gereageerd op de kabinetsplannen voor de hogesnelheidslijn HSL-Zuid. De SP wil liefst NS en ProRail in één holding. Volgens de partij is het goed dat de NS een eerlijke kans krijgt om op de HSL te rijden. Het CDA daarentegen vindt dat niet de NS, maar andere spoorwegbedrijven een kans moeten krijgen om „eindelijk” een hogesnelheidstrein over het traject te laten rijden.