Veel Nederlandse bedrijven niet online
NIJMEGEN. Van de Nederlandse bedrijven beschikt slechts iets meer dan de helft over een functionerende website. Dat blijkt uit een onderzoek dat bedrijvengids Telefoonboek.nl onder 100.000 ondernemingen heeft uitgevoerd.
Een veel kleiner deel –ruim 15.000 van de onderzochte bedrijven– heeft wel een webdomein gereserveerd, maar doet daar niets mee. De overige 32.000 ondernemers zijn in het onlinelandschap volslagen afwezig, liet onderzoeker Ronny Oonk gisteren weten.
De resultaten uit het onderzoek van Telefoonboek.nl lijken in tegenspraak met het beeld dat het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) over de presentie van het Nederlandse bedrijfsleven op internet schetst. In 2015 had 90 procent van de bedrijven met tien of meer werknemers een eigen website, aldus een rapport dat het CBS eind vorig jaar publiceerde.
„Tamelijk irrelevant”, noemt Oonk dat CBS-rapport. „De bedrijfscategorie die hierin is onderzocht –bedrijven vanaf tien werknemers– beslaat een krappe 4 procent van het totale Nederlandse bedrijfsleven. Verreweg de meeste ondernemingen –1,4 miljoen– tellen minder dan tien werknemers, en juist deze groep is online matig aanwezig. Met dit onderzoek wekt het CBS de suggestie dat ons bedrijfsleven online hoge ogen gooit.”
Woordvoerder Dick ter Steege van het CBS vindt dat er van een vertekend beeld geen sprake is. „We hebben een duidelijk kader aan ons onderzoek meegegeven, door te benoemen dat het om bedrijven vanaf tien personen gaat.”