Economie

Renault tevreden over proef met testrijden on demand

SCHIPHOL-RIJK. Televisie on 
demand, printen on demand en nu ook testrijden on demand. Autofabrikant Renault bood de afgelopen twee weken een proefrit met de nieuwe Talisman aan, waar en wanneer de geïnteresseerde maar wilde. De auto’s reden zelfs midden in de nacht.

Evert Barten
19 April 2016 16:54Gewijzigd op 16 November 2020 02:59
De Renault Talisman is bedoeld voor de zakelijke markt. beeld Renault
De Renault Talisman is bedoeld voor de zakelijke markt. beeld Renault

Jos van den Bergh, communicatiemanager bij Renault Nederland, toonde zich maandag tevreden met de resultaten van de proef. „In totaal hebben in twee weken tijd 800 mensen een proefrit gemaakt. We hopen dat 10 procent overgaat tot aankoop. Gezien de eerste cijfers die we uit de onlinedata krijgen, gaan we dit doel halen.”

Waarom heeft Renault proefrijden on demand ingezet?

„De nieuwe Talisman is gemaakt voor de zakelijke rijder. Mensen uit het middelbaar en hoger management met een hoge opleiding en globaal tussen de 40 en de 59 jaar oud. Het is een doelgroep die altijd druk is en geen tijd heeft om naar de dealer te gaan voor een proefrit. Afspraken worden strak ingepland en agenda’s zitten vol. Daarom is het juist voor deze mensen belangrijk om zelf het moment te kunnen kiezen om een auto uit te proberen, en niet afhankelijk te zijn van openingstijden of bepaalde locaties.”

Renault zet in op het ervaren van de Talisman. Waarom?

„Als enige in zijn segment heeft deze Renault vierwielbesturing, waardoor de auto een unieke rijervaring biedt. Een leuke bijkomstigheid is dat de Talisman ontworpen is door de Neder­lander Laurens van den Acker.”

De meeste potentiële kopers maken hun keuze online. Hoe speelt Renault daarop in?

„Voor deze proef is een onlineplatform gemaakt. Daar was niet alleen veel beeldmateriaal te zien, maar konden bezoekers ook een proefrit aanvragen. Inderdaad zien we dat 95 procent van het oriëntatieproces voor een auto online plaatsvindt. Via een app of op een website een testrit aanvragen op een door jou gewenst tijdstip is dan een natuurlijke stap.”

Komt er een vervolg op deze proefritten op aanvraag?

„Zeker bij de wat exclusievere modellen is dit een effectief middel om potentiële klanten heel gericht met het product te laten kennismaken. Daarnaast past on demand bij deze tijd. De consument wil meer en meer toegesneden aanbod. Opnieuw inzetten van deze manier van proefrijden, is dus een serieuze optie.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer